ekivokt? stötande? perverst?

Det hände en liten sak när jag var ute idag för att handla lite mat. Jag hade precis vaknat efter någon timmes sömn och tog bara på mig det som låg framme, hade håret i lilla-my-tofs o solisar för att täcka allt sovsmink runt ögonen. Men efter ett tag när jag vandrat ner för götgatsbacken märkte jag verkligen att folk tittade konstigt på mig.
Först trodde jag det var ren inbillning, men när jag fortsatte gå märkte jag verkligen hur folk vred på huvudet för att titta på mig, och jag kunde verkligen inte förstå varför. Jag fick först för mig att jag gått ut utan några byxor, men det stämde ju inte då jag hade både kjol o leggings på mig. Andra tanken var att folk skulle fått för sig att jag var Kronprinsessan, (något som faktiskt hänt ett antal gånger, dock är det bara tanter 75+ som påpekat något, samt min Farmor). Fast den tanken dog ganska snabbt. Men jag kunde fortfarande inte komma på vad det var som var så uppseendeväckande med just lilla mig vandrandes på söder?!
   Tills jag gick förbi ett skyltfönster och fick syn på vilken tröja jag hade på mig. Självklart var det ju den som väckt allas blickar. Det är en helt vanlig vit tshirt i killstorlek, fast med texten USE A CONDOM med stora svarta bokstäver tryckt över hela tröjan. Enligt mig är det en helt klockren tröja då det är något jag tjatar på alla i min närhet såfort ämnet sex kommer på tals. Samt att tröjan är gjord för en AIDS-fond, så den är sjukt snygg samtidigt som den gör nytta!

Därför blir jag lite besviken och ganska förvånad över hur människor reagerar över en liten tröja. Det är inte precis så att jag påverkar hela söder genom att bära en tröja framochtillbaka till folkungagatan!
En del kvinnor 40+ samt äldre män tittade snett, konstigt och fundersamt på mig, en del nästintill lite besviket.
Killar i åldern 10-35 log, flina, nicka eller såg bara allmänt glada ut, eller osäkra och en aning rädda ut.
Medan nästan alla kvinnor med barn bara stirrade argt på mig.

Jag kan inte riktigt förstå varför folk valde att titta sådär på mig?! Det är en tröja med ett bra budskap. Det är inte så att jag tror jag är Jesus och ska tvinga alla att bära kondom och därmed stoppa fortplantingen. En del kvinnor verkade tro att jag tyckte att deras barn var oönskade, eller liknande. Helt sjukt!

Min tanke med tröjan är att dels bidra till något som står mig väldigt nära, samt sprida ett litet form av budskap att man kanske ska tänka till en liten extra gång innan man sätter på en främling. Man vet aldrig vart den varit tidigare eller vad den kan bära på för sjukdomar. Liksom lite tanken "safety first" är mitt budskap.
Samt att livet blir så mycket roligare med hjälp av lite kondomer. Istället för att gå med magont av oro över sjukdomar, graviditet och allt däremellan, o på så sätt göra något helt underbart, skönt, härligt och ljuvligt till något ångestframkallande. Så kan man med en liten bit gummi slippa all oro, köra på hur länge som helst med vem eller vilka som helst och man slipper i princip alla problem som har att göra med sjukdomar och allt sådant! Är inte det lite bättre än alternativ ett?! ;)

Gulligaste var iaf en kille på ica, runt 25-30, sådär allmänt söt och osäker, som vände sig om och tittade inte mindre än 4 gr medan vi stod i samma kö. Sen när jag väl hade betalt, stod han kvar och tittade på mig medan jag packade mina varor. Men jag log snällt, tog på mig solisarna och gick vidare. Vad förväntade han sig liksom?! :)

Samt William från thg, som under alla hjärtans dag fick syn på mig i biblan, och som modigt gick fram och gav mig några kondomer med meningen - Här, använd kondom! så sött :)




puss puss// en stolt tshirtbärande caro<3
0 kommentarer