fri som en fågel!

Woho! Dagen D är äntligen här! Jag har gått ur Svenska kyrkan!! Ja, jag är en tönt. Men för mig är det något stort att jag inte längre är med i det där. Jag har försökt fram och tillbaka under hela våren, ringt olika kontor, mailat och varit där. Första gången jag mailade, fick jag tillbaka ett svar på över 4 a4 där dom beskrev allt dom "gjorde" för mig och det samhälle jag lever i! Tack men nej tack, vill jag hjälpa till i samhället kan jag göra det på miljontals andra sätt än att stötta en kvinnoförnedrande och förlegad församling människor. Ja, jag anser att den kristna tron är på ett sätt kvinnoförnedrande, men för att inte bli allt för långdragen och tråkig räcker det med att säga att 96% av alla personer som nämns i bibeln är män, 4% är då kvinnor. Jämställt?! 
   Dessutom har jag tusentals andra argument till varför jag inte vill vara med i Svenska Kyrkan och stötta deras arbete. Men det blir alldeles för krångligt och tråkigt. Det räcker väll med att säga att jag inte är ett dugg troende! Däremot innebär inte det att jag är emot religion eller andras tro. Enligt mig får man tro på allt från Jesus till tomtar och troll, det känns liksom lika relevant för mig. Så länge man trivs och mår bra får man tro på vad fan som helst. Men släng inte religiösa floskler och predikningar i ansiktet på mig bara. För det ska nog kräva ganska mycket innan jag konventerar till någon form av religiös form. Dock är jag fortfarande otroligt intresserad av religion och sekter, men det är mer av studieskäl, inte för att jag har lust att gå med eller så. 

   Iaf så gick jag dit idag blev insläppt av en kvinna som såg jättesnäll och trevlig ut. Som en liten sol med sitt stora leende när hon såg mig. Kan tro det, lär ju inte precis vara kö dit?! Fast leende dog ganska snabbt att jag bara kommit dit för att gå ur Svenska kyrkan. Så hon gav mig ett papper att fylla i, sen var det klart! :) sen precis innan jag skulle gå, gav hon mig en liten talong med information för människor som funderar på att gå ur. Ifall jag skulle ångra mig eller så, så fanns det lite information om allt dom gör. Jag hade inte hjärta att säga att det var slöseri med regnskog på mig, så jag tog emot den och gick därifrån.

Sådärja!! =) Nu är jag äntligen fri! Ingen mer skatt till kyrkan för min del! Vill jag göra en god gärning lägger jag i några småmynt i bössorna inne på Ica, eller köper lite majblommor. Jag vill liksom inte förknippa goda gärningar med Jesus, ja jag är störd. Men det är liksom en principsak för mig. Dessutom känns det bara falskt om jag är med och stöttar något som jag förkastar och absolut inte tror på!
   Fast jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att fira mitt nya liv som ny människa! Allt som anses som okristligt gjorde jag redan innan. Dvs. dricka rusdrycker, använda nikotin, frosseri, ha sex, spel.. ja inte vet jag vad som räknas som okristligt. Men allt sånt gjorde och gör jag ju fortfarande! Så nu får jag väll se till att komma på något annat jag kan fira med! Hmm.. lär ju inte bli så svårt att komma på!

Någon som har lust att fira mitt nya liv som Okristen?! 
Hör av er så fixar vi en riktigt fest och firar mig som frälst
- av livet, inte av Jesus! :)

  

puss puss//en nyfrälst caro<3
0 kommentarer