angående djursex.

Jag har fortfarande inte kunnat släppa ämnet och jag drog en suck av lättnad när jag läste att Jordbruksministern tagit till sig all fakta och information som kom fram efter att Expressen infiltrerat en grupp med människor som ägnade sig åt djursex. Att det inte är olagligt är skandal. Tack att någon äntligen öppnade ögonen för problemet och att det nu kan få en lösning. Sen hur lång tid det tar innan en lag går igenom vet jag inte, men nu är det ju på väg iaf!
Men det jag tänkte på var en debattartikel jag läste om ämnet för några dagar sen, personen i fråga har jag inte lagt till minnet, vet bara att det var en man som även varit med i Petra Östergrens nyligen släppta bok.
Hans huvudfråga med artikeln var: "Varför blir vi människor så upprörda över djursex, när vi tillåter slakt?"
Är inte det lite som att jämföra äpplen och apelsiner? Jag ser inte ens syftet med att göra en sån jämförelse, för det går ju inte ihop. För att göra det lite tydligare i hur jag tänker:

Djurslakt - man föder upp djur på en stor gård, djuren lever och får mat, föder förmodligen lite nya djur, djuren lever lite till och sen slaktas dom och blir mat som hamnar på våra matbord. Enkelt och smärtfritt, djuret lever och sen dör det för att bli mat.

Djursex - djuret lever ett fritt liv i någon barnfamilj eller på en djurgård, djuret mår bra och behandlas som en familjemedlem, djuret blir mot sin vilja sexuellt utnyttjat med våld antingen med något form av verktyg och skadas rejält och därmed dör eller avlivas, alternativt direkt utnyttjat/påsatt av en människa. Djuret dör antingen av skadorna eller lever vidare och utnyttjas om och om igen tills det slutligen dör.

På vilket sätt är dessa två händelserna lika? När vi dödar ett djur i ett syfte av slakt så hamnar det på matbordet och det är dess syfte, visst kan slakten vara lite elak, men i Sverige sker det under nästintill bra förhållanden. Att jämföra det med djur som utnyttjas sexuellt mot dess vilja tills det dör av skadorna/fortsätter leva och säljs vidare är som att jämföra svampplockning med massmord!

Jag undrar hur lång tid det tar innan vi får ändring på lagen, eller hur långt det ska behöva gå innan det verkligen sker en förändring. Vet ni hur det gick till i det stora landet på andra sidan vattnet? Där krävdes det att en man skulle dö av skadorna efter att ha haft analt samlag med en häst! Efter det blev det minsann lite fart på lagskrivarna!

puss puss//en lycklig caro<3
3 kommentarer
linneasundberg

titta gärna in på mina bilder -> http://musikungee.blogg.se/category/foton.html :)

Daniela

Okej, själv har jag jobbat hela helgen. På lördagen drog jag ut med mina arbetskamrater och tog några glas :) kram

Ida

Håller med om att djursex är det vidrigaste jag någonsin stött på men tror ändå jag förstår dennes resonemang då det är lite mer komplicerat än att djur föds upp på en gård, mår bra och slaktas. I Sverige finns det sina hemskheter inom jordbruk, inte lika illa som utomlands, men mer än vad man kan tro. (Har gått på naturbruksgymnasium så detta är baserat på fakta som jag inte tänker gå in på eftersom det skulle bli en väldigt lång kommentar). Så... Båda sakerna är lika vidriga och de som någonsin ens tänk tanken på att ha djursex måste ha något fel i skallen.