halal-tv

Såg för första gången på programmet, har missat de två innan och bara läst alla artiklar kring programmet. Allt från bråket med Carl Hamilton till debattartiklar. Kvällens program handlade om deras syn på skönhetsideal. Såklart var dom negativ inställda på hur samhället framställer kvinnor i form av reklam och dylikt. Pratade bland annat med VR´s chefredaktör Louise Bratt, Blondinbella och Bingo Rimér.
Dom diskuterade även om sina slöjor, och vad det ger för signaler och hur det ser ut ur ett skönhetsperspektiv. Jag kan inte säga att jag vet överdrivet mycket om religionen Islam, vill lära mig mer och försöka förstå. Men det känns svårt när delar av människor med religionen verkar stå för så mycket som jag vill kämpa för. Ett exempel, en av programledarna har tidigare uttalat sig om Sharialagen, och sagt att man ska följa den när det kommer till stening av kvinnor som varit otrogna. Innan programmet började sändas tog hon dock tillbaka det hon sagt, men bara att hon som kvinnan uttalat sig om detta, när hon vet att det fortfarande pågår i vissa länder gör mig rädd. Hur kan man ens resonera så?

Vad det gäller slöjor så vill jag försöka förstå hur detta hänger ihop med religonen. Jag har för mig att det inte ens står i Koranen, utan det är något som människan lagt till efteråt och gjort till en tradition, dock vet jag inte säkert.
Men i mina ögon är det ett sätt att förtrycka kvinnan då hon döljer en del av sig själv, med slöja då sitt hår. Till slöja bärs vanligen kläder som ej är åtsittande. Varför? För att kvinnan inte på något sätt ska vara attraktiv och dra blickar till sig från männen. Återigen otroligt förtryckande för kvinnan.
Men om en kvinna som då bär slöja samtidigt bär smink, vilket togs upp i programmet, så går man "emot" slöjan. Något som jag håller med om, jag har aldrig förstått den kombinationen att man döljer håret och gör sig oattraktiv för män, samtidigt som man bär smink i ett syfte att locka till sig blickar och ses som attraktiv, något som smink frambringar. Dessa två går inte ihop för mig, och jag vill förstå varför.

Dock vill jag poängtera att man inte ska ha fladdrande långt hår och tajta kläder, nej nej. Det jag menar är att varje människa ska utifrån sig själv välja vad hon vill ha på sig, och inte låta någon bestämma det eller följa vissa regler. Oavsett läggning, etnicitet, kön och ålder så ska varje individ ska ha möjligheten och rätten att bestämma över sig själv och sin egen kropp.

puss puss//en lycklig caro<3
1 kommentar
Daniela

Jo tack det är bra med mig =) lite små trött efter allt jobb i helgen bara. Vad har du hittat på under helgen? kram