dirty laundry

Kickade igång denna dag med att ta tvättstugan, så härligt! Jag älskar att tvätta och det är min favoritsyssla i hemmet. Alla andra känns så värdelösa, hur mycket man än dammsuger så är det småskit tre sek senare, diskar man så kommer man inom en dag ha ätit på tallrikarna, damma, skura och putsa - det blir ändå skitigt på direkten. - Men tvätta, där ser man resultat på direkten och det håller i sig lite längre än en kvart iaf.
Hur mycket vuxenpoäng är inte det att ha en favoritsyssla i hemmet?! ;)

Här kommer även mina bästa tips för en lyckad tvätt:
- tvättpåsar! Alla snygga undies i spets, med extra detaljer, Hanky Pankys och alla mina från Victoria Secrets - åker ner i dessa. Kvaliten håller bättre och inget blir förstört, perfekt för sexiga undies!
- var noga med sorteringen, ja det är skittråkigt att gå igenom plagg för plagg för att kolla grader, men efter några gånger lär man sig, och hur jäkla kul vore det på en skala att krympa favvotröjan?
- färgsortera - samma som ovan, jag menar hur svårt är det på en skala att lägga i olika färghögar, och se verkligen till att allt i vithögen är vitt! Jag minns hur jag grät floder när pappa lyckades färga mina favorittrosor när jag var 7!
- övrigt, kör i 60. Jag kör alla lakan, strumpor och inte-så-fina-undies i 60, rakt av! Inbillar mig att det blir renare och att man dödar mer bakterier om man liksom grillar bort dom. (rätta mig gärna om jag har fel, men ser liksom framför mig att bakterierna dör lättare i 60 än i 40...)

3 kommentarer
Jenny

Vill bara som äldre syster (dvs tvättat ganska mycket i mina dar...) upplysa dig om att allt inte behöver vara vitt i tvätthögen. Om du köper en topp som är tex rosa och vit eller svart och vit om du så vill, så ska den tvättas i vittvätten. Och nej den kommer inte färga den andra tvätten, för då skulle ju den färga sig själv. Men det gör den ju inte. För en svart/vit tröja blir ju inte grådaskig för att det svarta färgar det vita, men om du tvättar den med mörka färger så blir det vita i toppen daskigt av de andra kläderna. Är du med???

car0 - passion for passion

Tackar tackar kära syster!

Jadå, det är jag medveten om :) jag ville bara uppmärksamma så att man inte låter en ny rosa strumpa åker med - och kanske råkar färga ens favvotrosor som hände mig som barn! :O

btw, stämmer det där med graderna? att bakterierna liksom dör fortare och mer i 60?

Jenny

Så klok du!



Japp bakterierna dör då, alla sängkläder och underkläder ska tvättas i minst 60, så du gör så rätt så. Jobbigt bara när man har massa fina undies...tvättpåse funkar ju ganske bra. Jag kör mina Changebh:ar i tvättpåse fast det är handtvätt på dem.