Kaizen

Mannen på tuben var visst ingen rymdtönt. När han väl pressat sig ner brevid mig och min gigantiska tvättpåse så tog han upp en liten bok, och självklart var jag ju tvungen att tjuvläsa lite, och boken handlade om Kaizen. Två alternativ dök upp i mitt huvud - någon form av mystisk sekt som mannen var med i alternativt planerade att gå med i. Eller någon töntig science fictionbok, typ del 1 av 47... Men nej, inget av det.

Kaizen är två ord inom japanska. Kai vilket kan översättas med gör och Zen med bättre, "gör bättre" (kanji: 改善, "förbättra") är ett begrepp inom management myntat av Taiichi Ohno (大野 耐一), "fadern" till Toyotas produktionssystem. I Sverige används ordet främst om ett förhållningssätt till kvalitet inom företag, där aktiviteterna ständigt förbättras genom många små modifieringar. Kaizen innebär alltså strävanden efter kontinuerlig förbättring och handlar inte om att radikalt förändra processer. Målet med kaizen är att minska slöseri inom företaget, det vill säga eliminera moment som innebär kostnader utan att de tillför något värde. Åtgärderna inom kaizen begränsas inte till det enskilda företaget utan omfattar också såväl leverantörer som personalens hälsa och välmående utanför arbetsplatsen.

Ja ni, man lär sig något nytt var dag! Kan inte riktigt bestämma mig om vad som är töntigast, en sciencefiction bok om rymdkrig och annat nördigt, eller en bok om företagsutveckling?!

puss puss//en lycklig caro<3