Dofter

Hur kommer det sig att dofter påverkar oss människor så mycket? En doft och man kan få tusen minnen som tar en tillbaka till gamla händelser. Någon går förbi en på tuben, och fastän man vägrar inse det så bär han samma parfym som ditt ex gjorde. En annan går förbi och andra minnen och känslor poppar upp. Hemska, roliga, kärleksfulla, spännande minnen som man inte kan styra över, utan som bara finns där i hjärnarkivet, och som nu vaknar till liv tack vare en doft! Och har man en gång ätit eller druckit något, som antingen smakade jätteilla eller jättegått, så sitter den känslan kvar varje gång senare i livet som man stöter på samma typ av mat eller dryck.

Det finns ju forskare som gång på gång antyder att vi människor som djur och kan med hjälp av doft hitta vår rätta kärlek. Feromoner kallas det och arbetar helt på det omedvetna planet, och går till på följande sätt: en person sänder ut en viss doft för att locka till sig och kommunicera, och möter då en annan person som svarar på detta med samma typ av doft - Perfect match! Detta sägs påverka oss väldigt mycket i valet av sexualpartners! ;)

Är det jag som överreagerar eller finns det andra som tänker som jag också?

puss puss//en lycklig caro<3
3 kommentarer
em

yäääääy ;) låter braaaa!!

hahaahah du är som jag alltså ! ;p jag är också på hahahh :D vi pratar me dom andra senare:P

emma

Svar: jaha :) men gör det inte i helvete ont haha? :D jag har ju i läppen o har töjt örat men är rädd att de ska göra ont så man.. dör? haha :D

Emma

Hej på dig igen :) skrev ett litet inlägg där jag drog med en länk till ditt mail :)