fråga caro

Finns det något här i världen jag verkligen njuter av, så är det att dela med mig av min kunskap, kunna vara till hjälp och lära andra människor om saker som jag verkligen kan. Alldeles nyss fick jag en fråga, och tänkte ta upp den här och nu:

Vad händer om man har gonorré? Kan man bli steril?

Gonorré är en könssjukdom som smittar vid oskyddat samlag, och det är en bakterie som sätter sig främst på urinrör, men kan även sätta sig vid svalg och ändtarm. Symptomen av gonorré får man ca en vecka efter smittotillfället och är ungefär som klamdydia fast värre. Det svider när man kissar och man kan få illaluktande och mörkt färgade flytningar.
Denna sjukdom går under smittskyddslagen vilket innebär att det är lag på att du botar dig samt anmäler vilka du nyligen haft sex med. Samt självklart skyddar dig med kondom om du skulle få för dig att ha sex under själva behandlingstiden.
Något som är viktigt att tänka på - är att sjukdomen inte alltid ger ifrån sig symptom (det gäller även de flesta andra könisar) vilket innebär att du kan gå runt med sjukdomar utan att ha en aning om det, dvs om du är så pass dum att du knullar utan skydd! För om denna sjukdom inte blir botad kan det i framtiden leda till sterilitet samt utomkvedhavandeskap.

Så använd skydd, njut och ha kul! ;)
0 kommentarer