hiv-kursen

Någon undrade om kursen jag läser och den heter "HIV - med individen i fokus ur ett globalt perspektiv" som jag läser vid Karolinska Institutet. Kursen är på endast 7,5 poäng och sträcker sig bara nu under hösten. Dem som läser kursen förutom jag är främst sjuksköterskeutbildade, lärare och folk som läser rent allmänt på KI inom olika områden - och så lilla jag som ska bli sexolog! Gemensamma nämnaren är ju att alla är intresserade av ämnet.
Det som tas upp på kursen är i stora drag - allt som har någon form av koppling till HIV och Aids.

- Vi har gått igenom de medicinska grunderna, hur själva HIV-viruset är uppbyggt
- Hur medicinerna fungerar
- Hur det sprids och vad man gör för att motverka det
- Hur det ser ut på svensk mark och jämfört med andra delar av världen
- Skolinformation, vad ungdomarna tror och lär sig
- Den makroekonmiska biten, som vi gick igenom idag
- Prevalens vs. incidens
- Fördomar, åsikter och tankar kring ämnet
- Hur man ska tänka rent konkret, kulturellt, ekonomiskt och etiskt kring ämnet
- Samt självklart mycket om Afrika (och jäklar i min lilla låda vad mycket fördomar som spräckts!)
- ABC och främst vikten av att skydda sig

Jag är fullkomligt förälskad i den här kursen! Är man intresserad av ämnet så ska man absolut läsa kursen, dock går den bara på höstterminen, men det är så värt att vänta. Så mycket som jag har lärt mig under dessa veckor, information och lärdom som jag kommer ha användning för resten av livet, samt superbra inför min kommande karriär som Sveriges yngsta och bästa sexolog! :)

ps. har ni några frågor om kursen, HIV eller dylikt så lämna en kommentar!
0 kommentarer