varför firar vi egentligen påsk?

Barnen i skolan tror att det är för att vi vill vara snälla, ge varandra ägg och få tillgång till överdrivet mycket godis. Själv är jag inte det minsta troende och håller mig gärna på stadigt avstånd från grunderna till själva firningen. - Men jag anser det till vanligt folkvett och ren allmänbildning att veta varför vi egentligen firar påsk!
Man behöver inte vara ett dugg troende, men lite pejl på om det är för att Jesus dog eller föddes, ligger väl ändå på allmän faktabasis?!

I vår familj så kör vi på den gamla vanliga traditionen - vi äter! Jag kräver stekta prinskorvar som är klippta i kanterna och svampomelett, mamma blev lite tjurig för att jag ville ha så enkel mat då hon ville göra sig till, vilket slutade med att det blir någon förrätt med lax i små glas?!<3

Mammas citat om långfredagen: "Asså på min tid, när jag var liten, för ca 300 år sen - då var det ju en riktigt deppig dag! Då kunde man ju glömma tv, eller gå i någon butik - allt sånt gick bort. Något så enkelt som att gå på bio var ju inte och tänka på! Nu fanns det ju iofs ingen bio där vi bodde, så det var ju inte direkt något vi behövde oroa oss för..."



- hur gör ni på påsken? Har den någon mer betydelse för er än mat, godis och lite extra ledigt? Är målet att äta, precis som i min familj? Eller tar ni kanske en liten tripp förbi kyrkan? Tell me!
3 kommentarer
Bögen från Dalarna

Haha! Jag hade blivit lite smått orolig om brödet hade blivit så där när jag rostade det. ;D

Ida

Jag brukar inte fira påsk så ingående, det är ingen speciell högtid för mig utan det brukar mest bli lite mys med godis och god mat=)

Anonym

Jag ber till godis & ölguden