män och maskuliniteter

Äntligen klar med tentan och den är inlämnad, mer än 3h före deadline! Det bästa av allt är att jag även är jäkligt nöjd med den, och det är en bra text jag skrivit. Kursen var "män och maskuliniteter", och jag valde att rikta in mig på manligt/omanligt - så jäkla intressant ämne!
- Nästan hela tentan kom att handla om min pappa och hur han blev min manliga förebild som barn, för att sen gå över till hur jag blev uppfostrad för att slutligen berätta om hur jag för någon månad sen hängde med en kille, och han bokstavligen sa: att jag var rolig, enkel att hänga med, rak på sak - och att han inte kunde placera mig då jag inte uppträdde som tjejer vanligtvis gör... 

Den del som jag blev mest nöjd med, och som jag hoppas min lärare också tycker om var denna inledning:

   När jag gick på dagis var min pappa min stora idol och förebild, jag minns fortfarande hur han kom hem från jobbet iklädd blåställ och gick direkt in i badrummet och tvättade händerna. Men istället för att använda den vanliga handtvålen som jag, min mamma och min syster använde, så tog han tvättmedel direkt ur paketet och tvättade sig med. – och redan då kunde jag avgöra att detta var något som bara pappor fick göra, och det var bara han som kunde bli så pass smutsig om händerna att det krävdes riktigt tvättmedel.

Nu ska jag ta en långt bad och läsa "Femmes of Power", jag har fortfarande tre tentor kvar att bli klar med!


update: var det någon som tappade mig i farstun när jag var spädbarn el? Ta ett varmt långt bad och kombinera med dötråkigt plugg = nicka till efter högst 5min. Dagens sämsta idé.
1 kommentar
Sophia

haha.. låter som ne kul text, skicka den till mig på mailen!! =)



Puss