fråga caro 1x1

Här kommer första omgången av frågor, vad sägs om att köra en ny omgång varje måndag? Har en hel hög med frågor att besvara, så det kör vi på!

  • Vart ska jag gå om jag misstänker att jag har en könssjukdom? - Det beror på hur gammal du är, fram till att du är 23 får du kostnadsfri undersökning, hjälp och råd på ungdomsmottagningar. Annars ska du vända dig till en barnmorska/gynekologisk mottagning, alternativt venereologisk mottagning på närmaste sjukhus.
  • Kan man bli gravid av att svälja sperma? - Nej, det kan man inte. Kroppen är inte byggd på det sättet, så det finns ingen som helst möjlighet att man kan bli med barn utav detta. Däremot smittar flera könssjukdomar på detta sätt - så ta helst ingen sperma i munnen.
  • Det gör ont att ha tampong, kommer jag kunna ha sex? - Det ska komma fram ett barn där, så självklart kommer du kunna ha sex! Att trixa in en tampong är inte det lättaste, speciellt inte när nervositeten kommer fram, försök att inte spänna dig och lägg en klick saliv eller glidmedel på toppen. Börja med den allra minsta storleken, så att du vänjer dig vid själva insättandet.
  • Varför säger alla att kondom är så bra? Jag tycker mest det är osexigt... - För att kondom är det enda preventivmedel som skyddar mot både könssjukdomar och oönskad graviditet! Fullkomligt oslagbart preventivmedel som gör att du kan njuta av sexet ännu längre och mer - speciellt eftersom du slipper oroa dig för otrevliga konsekvenser! Billigt, sexigt och löjligt bra sätt att få njuta ;)
  • Hur vet jag att jag fått en orgasm? Jag har känt pirr, och sen obehag, men jag vet inte vad det är? - Du vet när du fått en orgasm, svårare än så är det inte! En orgasm kan känns som allt från fyrverkerier till en light-nysning, men det är en känsla som man bara känner. Obehaget du känner kan nog komma av för intensiv stimulering, men kan även vara ett tecken på att du är nära en orgasm. Fortsätt att utforska dig själv, smek och lär känna din kropp - så lovar jag att du snart kommer få en orgasm!

ps. nästa omgång blir på måndag, har du en fråga eller fundering om sex, kärlek, könssjukdomar, känslor, kåthet eller känslor - maila till [email protected]

1 kommentar
Frida

tack så mycket! :)