ship to gaza, igen

Orkar inte skriva bland kommentarerna, och för övrigt orkade jag bara skumma igenom ditt megalånga inlägg! Men vi kör ett inlägg till om detta fantastiska, oroväckande och omskakande projekt.

- nej, jag kan inte vara objektiv i detta fall, jag önskar att jag kunde vara det, men när jag var spädbarn blev jag dödssjuk och bokstavligen tappade allt liv fram och tillbaka - då var det Victoria Strand som skrev ut ett speciellrecept som gjorde att jag fick akut läkarvård och därmed kunde överleva! När en sådan person utsätts för något sådant som hände på konvojen - så flyger objektiviteten ut genom fönstret! 

- jag vet att det inte finns någon världslag, fn försöker väl så gott det går - men det är ju inte så lätt när andra styrande organisationer vägrar vara med, inte vill delta eller river upp redan skrivna lagar för att det inte passar just deras åsikter och styrande(Bush!!) - jag syftade på folkrätten, men kom inte på vad det hette...

- jag kan inte alls mycket om palestinakonflikten och det har inte varit min mening att utmåla mig som kunnig inom det området. Vi gick igenom det på en kafferast i åttan, och av det minns jag inte mycket...

-Men det väsentliga i det hela är ju att Israelerna boardade på internationellt vatten! Det var inget annat än organiserat militärt pirat-stuk! De har ingen som helst rätt att göra det! Det israelerna får göra är att söka igenom på deras vatten, högst 22km från kusten - det är lagligt. Men att boarda, gå till attack, använda vapen och hota - det bryter mot så många lagar!!

- jag ser fortfarande inte nödvändigheten i att dra upp deras politiska åsikter i detta fall. Ship to gaza är en fredlig aktion med syftet att hjälpa människor i nöd, ett utsatt folk som lever under förtryck! Det är israel som satt detta folk under bojor och utfrysning från resten av världen - vilket från början till slut är fruktansvärt och jag förstår inte hur världen kan stått och låtit detta hända!! - då förstår inte jag vikten i att bry sig om det är islamistiska extremister, Arne Weise eller franska militärer som är ombord på båtarna. Syftet är att hjälpa till, inte att förstöra eller smuggla in vapen - nu när de går igenom båtarna så kommer de se vad lasterna innehåller - mat, mediciner, bränsle, hjälpmedel till jordbruk - visst, av flera av dessa saker går det att "bygga bomber", som regeringen tror, men det är inte syftet - utan att hjälpa ett förtrýckt folk!

- för övrigt är jag väldigt glad och tacksam över att dom jag känner har landat levande i Sverige! Men jag hoppas och är övertygad om att detta inte kommer gå obemärkt förbi, utan att de styrande politikerna, samhället och världen tar tag i detta - och gör något åt det! För det Israel gjorde är att gå över gränsen, kränka människors rätt och förstöra för ett helt land. Det spelar fan ingen roll vad de har för historia och vad som drabbat dom tidigare, detta får inte bara slinka undan!
4 kommentarer
Anonym

Kan bara hänvisa till mig "megalånga" inlägg eftersom du bara "skummade" igenom det och nu verkar ställa frågor jag tycker det gavs bra svar på i just inlägget.



Därutöver kan väll nämnas att man självklart inte behöver se helhetbilden i den här situationen, vara insatt i den bakomliggande konflikten eller ens objektiv för att ha en åsikt, men om situationen någonsin ska lösas bör man iaf försöka vara det. Åh andra sidan kommer väll varken du eller jag att spela någon viktig roll i konfliktens lösning.

Anonym

Förtydligande från min sida (i urval pga. rädslan att "megainlägg" sätts åt sidan):



Vad du skrev idag:

-Men det väsentliga i det hela är ju att Israelerna boardade på internationellt vatten! Det var inget annat än organiserat militärt pirat-stuk! De har ingen som helst rätt att göra det! Det israelerna får göra är att söka igenom på deras vatten, högst 22km från kusten - det är lagligt. Men att boarda, gå till attack, använda vapen och hota - det bryter mot så många lagar!!



Vad jag skrev igår:

Om vi går över till det du anser saken gäller, själva bordningen, bör det påpekas att internationellt vatten är just internationellt. Ingen stat har suveränitet där och ingen stat kan således på egen hand bestämma över haven. Visst, en eller flera stater kan sitta och skriva hur många lagar de vill på området, men de kan inte, eller endast med svårighet, utöva den legislativa makten i verkligheten. Lösningen är att man försöker gå ihop hela statssamfundet genom konventioner och tillsammans reglera vad som ska gälla, den relevanta konventionen på området är FN:s havsrättskonvention. Problemet med konventioner är att det bygger på tanken att stater frivilligt ska åta sig förpliktelser, och sanktionerna om man bryter dessa förpliktelser sträcker sig oftast inte längre än till politiska följder.

Israel tillhör några av de stater som inte anslutit sig till FN:s havsrättskonvention. Någon egentlig skillnad gör det ju dock inte, eftersom de endast skulle drabbas av vad de nu redan drabbas av; politiska följder.



Vad du skrev idag:

- jag ser fortfarande inte nödvändigheten i att dra upp deras politiska åsikter i detta fall. Ship to gaza är en fredlig aktion med syftet att hjälpa människor i nöd, ett utsatt folk som lever under förtryck! Det är israel som satt detta folk under bojor och utfrysning från resten av världen - vilket från början till slut är fruktansvärt och jag förstår inte hur världen kan stått och låtit detta hända!! - då förstår inte jag vikten i att bry sig om det är islamistiska extremister, Arne Weise eller franska militärer som är ombord på båtarna. Syftet är att hjälpa till, inte att förstöra eller smuggla in vapen - nu när de går igenom båtarna så kommer de se vad lasterna innehåller - mat, mediciner, bränsle, hjälpmedel till jordbruk - visst, av flera av dessa saker går det att "bygga bomber", som regeringen tror, men det är inte syftet - utan att hjälpa ett förtrýckt folk!



Vad jag skrev igår:

Om man kort ska beröra Palestinakonflikten (vilket är nästan omöjligt), bör uppmärksammas att båda sidor har gett och tagit skit. Sexdagarskriget t.ex. vilket var en följd av ovilja att acceptera Israel och det judiska folket. En ovilja som funnits, finns och troligtvis alltid kommer att finnas i mellanöstern. Israel har därtill drabbats av terroristattentat, kidnappningar, raketattacker osv. Motsatsvis har Israel i sin tur otaliga lik i garderoben, alltifrån sättet staten grundades på, administrativ terror, faktiskt terror och det nästan ofattbara; vit fosfor över sjukhus!

Palestinakonflikten är en konflikt utan vinnare och utan någon lösning inom den närmsta framtiden samtidigt som det är en komplicerad konflikt med flera djup. Att diskutera konflikten faller egentligen utanför ramarna här, men för att förstå blockaden och den aktion som nu skett (kapningen) krävs det att man har konflikten i dess någorlunda helhet i bakhuvudet. Israel har de senaste åren haft världsopinionen emot sig, stödet från USA vacklar, Turkiet verkar nu närmast vara ute ur bilden och Israel kör, och har sedan länge kört, stenhårt på en "vi mot världen"-mentalitet där de tar till övervåld titt som tätt, övervåld som drabbar motståndarsidan vilken i sin tur lidit skada de senaste åren på inte minst det "militära" planet. Det säger sig självt att utgången inte kan bli annat än tragisk när både Israel och Hamas kör med attityden: "Tar ni en av oss tar vi tio av er!"



Vad gäller extremistiska islamistiska organisationer så spelar deras inblandning i allra högsta grad roll! Om personer med inget annat än demokratisk och fredsbetonad bakgrund ligger bakom en aktion så är det ju bra mycket enklare att inte fatta misstankar, än om en organisation på den yttersta vänstern med våldsdåd, terroristkopplingar osv. i bagaget gör samma sak. Man kan i det senare fallet (och bör så göra, annat vore naivt) ifrågasätta deras egentliga syfte och huruvida allt som skeppas över verkligen är förnödenheter. Inte sagt att en sådan organisation inte får styra upp en hjälpaktion, men är det extremistiska rörelser som drar i trådarna så kan man ju förstå Israels misstänksamhet och ovilja att släppa igenom båtarna och vilja att själva slussa igenom förnödenheterna och även genomsöka desamma.



Förtydligande in ab:

- Ingen större idé att prata om internationella lagar. För svaga normer att åberopa annat än vid politiska utspel och dessutom onödigt eftersom sanktionerna vid brott mot internationella lagar nästan alltid är politiska följder anyways, politiska följder drabbas Israel ju redan av och i vilken utsträckning återstår än att se.

- För att till fullo förstå kapningen krävs att man har konflikten i bakhuvudet, annat är detsamma som att ha på sig skygglappar.

- Israels misstänksamhet är befogad om det ligger extremistiska islamister bakom allt. Ett argument som egentligen talar för sig själv, oaktat vad alla andra tycker så kommer ju nämligen Israel aldrig låta båtar med kopplingar till islamistiska extremister åka igenom blockaden obehindrat.

caro - passion for passion!

jag får ticks av att se längden! :O jag läser igenom det någon annan dag :)

Anonym

Haha, gör så, jag får ticks av att skriva det :P