mytoplasma

När sjuksköterskan nämnde denna sjukdom tänkte jag direkt på "Mysteriet på Greveholm" och deras Ectoplasma! Men helt ärligt, har någon av er ens hört talas om denna könis?!

Inte jag! Och sen har de inte ens en liten folder att dela ut, utan de uppmanade mig att googla?! Phuck you tänkte jag och skällde ut dom :)


Så detta är alltså mytoplasma:
- en slags kusin till klamydia
- har ungefär samma symptom som Klamydia --> mer än hälften får inga symptom!
- är exakt lika farlig som K--> har man den länge oupptäckt kan den orsaka sterilitet
- går inte under smittskyddslagen!! "då den inte är så pass utbredd ännu"
- är på väg "uppåt" och sprider sig snabbt och enkelt
- är lokal, så har du sex i munnen så är du där du blir smittad!


Så mitt råd till er, har ni missat skydd under en sexuell aktivitet där det borde ha funnits en kondom - gå och testa dig och be om även ett test för mytoplasma!
3 kommentarer
Ida

Jag har varit lyckligt ovetande om mytoplasma tills nu, men det är ju bra om den uppmärksammas med tanke på vilka konsekvenser den kan leda till=)

caro - passion for passion

ja men eller hur?! Hur kan man inte prata om den när det kan skapa sterilitet?! :O

Danne

Tack Caro! jag stötte på en fråga om mytoplasma på URF! Och visste inget! NU vet jag mer! Tack!