varför startar inte kvinnor krig?!

Jag har hör denna fras "om det var kvinnor som styrde här i världen skulle det inte finnas några krig!!" sen jag var liten, men aldrig hört förklaringen. Utan alla bara nickar och skrattar i samförstånd.

Men varför skulle inte kvinnor kunna starta krig?

Är kvinnor för civiliserade, intilligenta och mer sansade än då männen? Att de hellre pratar sig till en lösning än skjuter ihjäl varandra? Eller är kvinnor rädda, försiktiga och för mesiga för att hantera vapen?

Eller ska vi skylla allt på könsrollerna och dra detta bak till stenåldern? För tänk om vi kvinnor hade gjort som lejonhonorna och varit de som jagade bytet medan grottmännen dammsög grottorna... Men nu blev det istället så att grottpojkarna lärde sig slåss med kottar medan grottflickorna satt och vek blommor!

finns det egentligen någon förklaring till varför just kvinnor vid makten aldrig skulle starta ett krig? Kan det vara moderskänslor som tar över och därmed gör det omöjligt att mörda någon som är en annan moders barn? ---> vilket gör att faderskänslor då minimeras till en liten ärta eller snarare oförklaras.

Berätta om ni vet mer än jag, för jag kan inte sitta med och nicka i samförstånd när jag inte vet varför en kvinna inte är kapabel till att starta krig, när män världen över gör det var och varannan dag.
0 kommentarer