runka eller bindor?

Åh, hur många därute är det inte som har värdelös erfarenhet av sexualundervisning. Om en ens fick någon så var den oftast helt värdelös. Jag träffade ett gäng på Peace and Love, som i femte klass pratat bindor och mens i en timme. Varför prata mens ca 3 år efter att en förmodligen fått det?!

Idag berättade fantastiska Leigh som jag hann med att träffa ett tag att hon hade fått samma typ av undervisning
- medan killarna fått prata om runka?!


Varför? Varför? Och varför ska det vara sån jävla skillnad på vilken sorts undervisning tjejer och killar ska få? Varför får tjejer snacka bindor och mens i timmar med killarna får snacka runka och njutning? Finns det någon tjej som fått snacka njutning, fitta, onani eller något som inte handlar om att skydda sig från att bli på smällen eller inte bära för korta kjolar.


Det är stunder som dessa som jag skäms som ett djur över Sverige och den totalt värdelösa sexualundervisningen som dagens ungdomar får. Det finns inget försvar för att det ska få gå till såhär. Bland annat därför jag älskar att arbeta med skolinformatörsutbildning för RFSL, för då vet jag att min insats gör skillnad och att jag lär ut viktig och bra information.


Men det är dock en lång bit kvar innan vi är i mål.
1 kommentar
Emma Estevez

Nu drar du verkligen förhastade slutsatser. Ingen av mina manliga vänner har fått runkinstruktioner under sexualkunskapen i skolan. Hur många sätt kan en kille runka på förresten?

Dessutom så tycker jag att man kunde precis allt redan innan, med undantag från namnen på några veneriska sjukdomar och vissa detaljer i fortplantningsprocessen. Vem vill förresten dela intima detaljer om sitt sexliv med sin lärare?



Problemet med sexualundervisningen i Sverige är snarare att många elever "ursäktas" från den pga. sina föräldrars religiösa övertygelser. Se till att få bukt med det problemet istället! Hade alla svenskar deltagit i sexualundervisningen så hade vi förmodligen inte haft lika många kusingiftemål och skadade barn som resultat.