Thomas Beatie

Åh, någon som såg det tredje och sista talet igår? Det var fantastiska Thomas Beatie som höll i det och jag ville gråta och applådera samtidigt. Kan nog vara en av de häftigaste och vackraste människor som existerar i nutid.

Ni kanske känner igen namnet? Han är nog allra mest känd som "mannen som blev gravid och födde barn", då kanske ni vet? Thomas har en gång varit "kvinna" och under sin könskorrigering valde han att behålla de kvinnliga reproduktionsorganen. För att förenkla, ser ut som en man på utsidan men sparade organ som gör att han kan bli gravid.
- vilket han även blev, och idag är han pappa till tre barn!





Åh, han är en sådan förebild och fantastisk människa! Och en otrolig förebild för transpersoner och ett föredömme för hur det ska vara. I Sverige är det som han gjort inte möjligt. Vi har kvar samma lagstiftning som skapades 1972 - som innebär att när en person byter kön, eller korrigerar till sitt riktiga kön som sker en sterlisering. Vi har alltså laglig sterilisering i Sverige 2011.


ps. jag skulle kunna skriva om detta i timmar och detta är något av alla ämnen som jag föreläser om. Men jag måste svepa kaffet och springa till jobbet.
- men jag vill att ni tänker på detta idag, enligt svensk lag så måste en person steriliseras för att få en juridisk könskorrigering. Detta gäller även om personen i fråga inte ens vill ändra det biologiska könet. Svensk lag kräver en sterilistering för att det annars "skulle väcka konfunderingar och oro i samhället när det inte går att se om det är en man eller kvinna som är förälder till barnet..." (lagen går inte ordagrant så, men typ.)
3 kommentarer
Emma Estevez

Man har alltid valet att göra operationen utomlands - fast då får man själv (kanske rättmätigt?) stå för kostnaden. Frågan är om svenska folket är speciellt sugna på att killar utan pitt ska kunna få barn, speciellt när notan hamnar på skattebetalarna.

Jag kan inte påstå att jag brinner för att manskvinno-hybrider likt "killen" ovan, absolut ska kunna klämma ur sig barn, men steriliseringar och i synnerhet statliga påminner mig om rasbiologiska institutet.

caro

Visst finns den möjligheten. Men det ser jag som en "nödlösning" då den svenska lagen är fruktansvärd. Och varför skulle det vara rättmätigt? Jag tycker inte det är rättmätigt att min skatt som jag betalar varje månad går till att vi har blått styre - men så är det!



Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Är du emot att transpersoner som Thomas ska ha rätten till att få behålla sina redproduktiva organ eller vill du att svenska folket inte ska betala för det?



Och ja, att vi i Sverige fortfarande har kvar en lag som denna är en skam för hela landet.

Emma Estevez

Oavsett om det är blått styre eller inte så går pengarna till ungefär samma sak. Enda skillnaden brukade vara hur mycket. Fast nu när borgarna valt att behålla det enorma skattetrycket, gör det inte längre någon större skillnad om det är blå eller röd regering.



Folk ska självklart få bestämma vad de vill göra med sina egna kroppar så länge de inte skadar någon annan. Vare sig det är droger, kroppsutsmyckningar eller könsbyte. Skillnaden här är att exempelvis tatueringar, silikontuttar och dyl. inte hamnar på skattebetalarnas nota.

Det verkar dock finnas personer också inom transrörelsen som vill ha ändring på det. Könsbyte är skattefinansierad eftersom "Transsexualism har av Världshälsoorganisationen klassats som en sjukdom. Den ger i Sverige rätt till skattesubventionerad vård. Den som är transsexuell har en mental könsuppfattning som inte stämmer med kroppens kön. Psykoterapi hjälper inte, enligt expertisen. Det enda som hjälper är hormonbehandling följd av en så kallad könsbytesoperation."

Idag läste jag följande artikel om transan Maria Sundin och jag citetrar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13412009.ab

... Maria Sundin, 64, transaktivist som i dag föreläser om effekterna av att transpersoner ses som psykiskt störda i Sverige.



– Vi kämpar för att diagnosen att transpersoner har en personlighetsstörning eller sjukdom ska försvinna. Vad du heter och vad du vill vara är mänskliga rättigheter.



Så vad vill egentligen Sveriges transor, äta kakan och ha den kvar?