flatlöss,

Jag tror jag läste detta ord första gången i Mian Lodalens Smulklubbens skamlösa systrar, som för övrigt är en av de bästa böcker jag någonsin läst! Och jag tror det var där jag fick för mig att det hette flatlöss just för att det var främst flator som hade dessa löss...


Och det hängde kvar i väldigt många år, fram till kanske ett år?! Och jag var så arg och besviken på samhället som liksom dedikerat en hel könis till flatorna!!


Tills det var en klok person som förklarade för mig att det var för att själva lössen är flata, alltså platta, som att de kallas flatlöss. SÅ det har inget att göra med vilka som oftast har denna könis och inte!




ps. vad det gäller könisar och flator kan vi ta det senare.
ps 2. och för er som läst Denise Rudbergs fantastiska första trioserie så minns ni väl scenen när Eva drar ner byxorna och ska kissa, och ser hur det kryper flatlöss över hela skrevet!!
0 kommentarer