min pappa är död.

Jag gillar inte frasen "XX har gått bort", för då tolkar jag det som att personen ville det eller att det var något som var meningen. Eller det låter som det iaf.Och det här var det ingen som ville. Dessutom tror jag att det sjunker in i mig lite mer för varje gång jag säger eller skriver det, millimeter för millimeter och sakta sakta låter jag det sjunka in. Men fortfarande helt oförståligt.

Ibland tror jag att folk uppfattar mig som kall, stenhård eller bara platt när jag säger så, det kan liksom skapas som en liten tics i mottagarens ansikte när jag slänger ur mig att min pappa är död. Men det är ju så det är. Och det skulle ju inte göra mindre ont i mig för att jag sa att han hade gått bort. Gått bort var då? På fest? På möte? På middag? - vem uppfann frasen som vill släta över döden?


0 kommentarer