fint, men så fel.

Jag vet faktiskt inte vad syftet var med skrivuppgiften som eleverna fick i högstadiet på en skola i Tomelilla? De gick i åttan och skulle skriva om sina sexuella debut, och hade de ännu ej upplevt någon fick de skriva vad de förväntade sig. Sen lämna in till läraren.

Det är ett jätteviktigt ämne och det ska absolut pratas om, och detta skedde under sexualundervisningen och så långt är allt bra. Men varför blanda in läraren? Och varför skriva ner det? Och varför ens lämna in?

Som skrivuppgift är det askul och jag skulle kunna skriva en hel roman, nu. Då hade jag fnissat ihjäl mig och låst in mig på toa med Natti, Jennie, Naddi och Sanna och vi fem hade dött pinsamhetsdöden tillsammans...

Jag har ingen statistik över hur många som ens legat i åttan, och jag säger inte att det är en för tidig ålder att prata om det, men när det kommer till att skriva ner det och sen göra ett sidospår för de som ännu inte legat så blir det fel. Och dubbelfel att blanda in läraren.


Mitt förslag: absolut ha kvar uppgiften, men gör det till ett diskussionsämne där eleverna själva får snacka loss kring detta. Fnissa av sig, dela erfarenheter, lära sig av varandra, lyssna, diskutera och släng in lite faktabitar till detta.
0 kommentarer