smittskyddslagen, 1

Jag är dels extremt positivt inställd till denna lag, och jag har ju själv haft den hängandes över mig de senaste året. För mig har det inneburit detta:

- jag måste uppge att jag bär på en blodsmitta vid namn Hepatit C innan jag har någon form av sexuellt umgänge med en annan person
- jag ska helst inte dela tandborste och rakhyvlar med andra människor
- vid mens ska jag linda in det blodiga i papper och plastpåsar innan det slängs i någon form av sluten papperskorg
- använda skydd vid sexuellt umgänge
- skulle jag skära mig eller börja blöda på allmän plats ska jag själv torka upp blodet och plåstra om mig själv så gott det går, vid större skada åka in till sjukhus
- vid tandläkarbesök, sjukhusvistelse och vårdcentral uppge min sjukdomsstatus
- ska helst inte tatuera mig, om jag gör det så måste jag uppge min sjukdomsstatus


Kan faktiskt inte komma på fler förpliktelser jag hade, och jag följde varendaste en utom en sak - helt seriöst, hur jävla många bär med sig plastpåsar, handskar och intefanvetjag för att slå in sina egna blodiga tamponger? Sätt mig i fängelset, men det vägrade jag. Är det någon som får för sig att tugga på just mina tamponger så är det fan ödet.
1 kommentar
Jenny

Nej, om nån tuggar på dina tamponger så är det inte ödet...de är dumma i hela huvudet och har förmodligen allvarligare problem än att ev få Hepatit C.