könsbestämning och hen,

Jag har ju precis läst klart kapitlet om könsbestämning, och med tanke på att det är skrivet på 70talet så är ju inte allt överrensstämmande med det som råder i dagens samhälle. Ta bara begreppet och benämningen Hen, det är något som jag hörde talas om för så sent som ett år sen. Vad fanns det innan det? Jag älskar begreppet Hen just för att det innebär ingen direkt könsbestämning, och det är exemplariskt för de människor som varken vill eller kan definera sig som han eller hon. Och varför ska en behöva göra det?


Och eftersom jag själv aldrig upplevt något problem med min egen könsbestämning så kan jag inte totalt sätta mig in i de känslor som en person som inte vet känner. Så jag vill varken förminska eller förstora dessa känslor då jag själv inte upplevt det. Jag bara hoppas att dessa människor ber om hjälp, får hjälp och till slut hittar sig själva. Sen om det i slutändan resulterar i han, hon eller hen är av mindre betydelse. En vet själv vad en är för något och ingen annan kan säga något annat.
- Jag hoppas även att det blir en större och mer öppen debatt om detta. Inte bara en insändare någon gång ibland till aftonbladet eller metro. Utan mer kunskap och information som i sin tur leder till förståelse. I boken nämns detta på två rader och sen finns det ett ytterligare kapitel om transsexuella, men det är att blanda äpplen och apelsiner.



ps. åh, detta ämne är så jävla svårt. Samtidigt som jag själv inte kunde brytt mig mindre om jag var en han/hon/hen, just för att det inte är något viktigt för mig själv, så vet jag ju även vilket jävla krig det kan vara för en person att bara kunna förstå eller ta reda på vad en själv är.
0 kommentarer