skilsmässa föder skilsmässa.

Läser en bok just nu om äktenskap, och just nu handlar det om skilsmässor. Hur vanligt det är världen över och i olika världsdelar, varför det sker och hur vanligt det faktiskt är.
- enligt en omfattande undersökning som gjorts i usa så framkommer det att skilsmässor kan fortsätta i generation efter generation. Att en skilsmässa föder skilsmässor.

Känns ju inte direkt uppiggande med tanke på att mina föräldrar är skilda. Inte för att jag direkt tror på undersökningen till 100%, men självklart har jag blivit påverkad av detta på så många olika plan. Allra mest att jag har den inställningen att skilsmässor kan vara jäkligt bra av många anledningar.

Kan det vara en av orsakerna, att en person med skilda föräldrar har en annan inställningn till skilsmässor gentemot en person som inte har skilda föräldrar? Att personen har en mer "enkel" inställning till skilsmässor och kan ha en del historia och egna erfarenheter som kan göra detta till något positivt? Eller iaf inte lika hemskt och förskräckligt som en med gifta föräldrar kan se det som, vilket i sin tur kan leda till att det blir ett enklare val om det själv knogar i äktenskapets fogar.



ps. fast det kan ju vara en bra idé att hitta en kärlek först innan jag börjar funta på skilsmässor...

0 kommentarer