männens klädsel styr,

Det här med könsroller är ju något som ligger mig varmt om hjärtat, och med det så menar jag att det är ett av de roligaste ämnena att diskutera, men att jag självklart är emot det.

Ta bara bröllopet som jag ska på i slutet av juli, med klädsel smoking. Som då främst är tilltänkt den "manliga" delen av gästerna, medan "kvinnorna" ska klä sig därefter. Just i detta sammanhang är det alltså mannens klädsel som styr hur kvinnorna ska klä sig. Så för att matcha mannens klädsel kommer jag att bära coctailklänning som måste gå över knäna och helst ner till fötterna. Hade det varit kavaj hade jag varit tvungen att bära en annan typ av klänning, och hade det varit frack hade jag varit tvungen att bära en annan...


Är det inte intressant hur ett helt kodspel kring kläder och yttre attribut kan skapas kring kön?


ps. tänk om det tex från början bestämts att om kvinnorna bar tex färgen lila, så måste alla män bära orange... Den typen av klädkod känns ungefär lika relevant för mig.
0 kommentarer