kondomanvändning

Jag hörde någonstans att människor i Uganda är bättre på kondomanvändning än människor i Sverige... Och min enda tanke var - hur fan kan det vara möjligt när det tex enbart i Stockholm finns kondomer tillgängligt i varje gaturhörn?!

Vår första kväll i Thailand var det en person bakom mig som sträckte sig fram mot kassan för att ta ett paket kondomer, och då slog det mig att jag nog aldrig varit med om det hemma, hur fan kan det komma sig? 
- varje seveneleven vi varit inne på hitills har kondomer både vid kassorna och vid hygienartiklarna, kan det kanske ha något att göra med saken? 

Att i Sverige går det inte att köpa dessa grejer diskret utom på postorder? Men vad hjälper postorder om en får ragg en vanlig eftermiddag och behöver kondomerna till kvällen?  

- om vi bara bortser från motivatorer, barriärer och tusen andra faktorer - och enbart fokuserar på tillgängligheten i något så enkelt som en seveneleven, hur stor roll spelar denna faktor?
0 kommentarer