upptagen?

Jag har fått en gigantisk blackout, en riktigt pinsam en faktiskt. Vad fan heter det när en person är upptagen på engelska? Antingen är det jag som inte kommer på rätt ord, eller så har jag fått för mig att de inte finns något direkt ord, utan mer olika begrepp.
- tanken dök upp när jag insåg att jag inte visste vad jag skulle svara om någon skulle ragga på mig i Thailand.


Mitt första förslag (som dök upp mitt i natten!) var Occupied, men det säger en väl bara om typ toaletter?

Andra förslaget var att använda termen "I´m dating someone", och sen fylla på med "special", "exclusive".

Tredje förslaget var att helt enkelt bara säga att jag har flickvän. Men om en vill vara könsneutral, hur säger en då?



Någon som har lite mer begåvning gällande det engelska språket som vill hjälpa till?
2 kommentarer
Anonym

Taken!

Stellan

Det finns flera fina uttryck på engelska för att vara upptagen. En kan säga att en har en "significant other". Lite ålderdomligt kanske, men rättså fint tycker jag. Och könsneutralt.



Annars kan en säga "I'm spoken for". Också ett rätt fint uttryck, som känns lite mer på allvar jämfört med "I'm seeing/dating someone".



Lycka till med använda dessa :)