ja till sprutbyte!

Äntligen har Stockholms kommunfullmäktige tagit sitt förnuft till fånga och sagt ja till att inför sprutbytesprogram för narkomanter i Stockholm. Alla partier utom Moderaterna stod bakom förslaget som nu under de fyra kommande åren kommer införas på prov.
- det har varit på tapeten tidigare, men då sa Stockholm nej. Sedan tidigare finns detta i både i Malmö och Lund.


Varför jag är för det? - för att säga att detta uppmuntrar till att människor ska börja knarka eller uppmuntra ett missbruk är fel. Och att lägga fokus på det är att lägga fokus på fel del i själva problemet med missbruk. För människor missbrukar, och de kommer att missbruka oavsett om de har rena sprutor eller använt en och samma tillsammans med tio andra tills den slutar fungera.
- det är inte själva sprutbytet som ska skuldbeläggas. Lägg istället fokus på varför människor missbrukar? Hur det går att motverka och få ett hållbart stopp på?


Fram till dess ser jag inget fel med en chans att få rena sprutor, som i sin tur är en viktig del i hivprevention och minska överföringen av tex Hepatit C.
- det är det som hela programmet går ut på, att minska överföringen av hiv och hepatit c. Som annars kan överföras mellan människor om de tex delar sprutor.


ps. en sak som moderaterna borde lägga lite extra vikt på är ju såklart pengarna? För de är ju deras främsta mål i allt de gör enligt mig. En behandling för hepatit C kostar samhället minst 500000kr, min behandling uppskattades kosta så mycket och jag gick inte ens på de där veckosamtalen hos en psykolog som jag blev "dömd" att medverka på, så min behandling var väl snäppet billigare? Tänk då vad en behandling för hiv kostar samhället, och sen tänk vad detta sprutbytesprogram kostar.
- nu tänker jag bara i små banor fram till det att samhället och de styrande väljer att prioritera stoppande av missbruk på riktigt.
0 kommentarer