det här med smittskyddslagen,

Vet ni vad det är för en lag? Vad vi har för skyldigheter när det gäller den och hur vi ska göra för att lyda? Som jag nämde tidigare så går tex könssjukdomen Klamydia under denna lag. När jag var sjuk i Heptatit C bestämde jag mig för att pressa hela lagen och verkligen ta in allt som lagen krävde av mig och hur jag skulle uppföra mig för att inte råka illa ut. Men den var så jäääävla lång att jag grät framför datorn och gav upp.


Säga vad en vill vad det gäller den Svenska smittskyddslagen, jag är dels jäkligt glad och impad över att vi har en - men jag anser att den är dåligt formulerad och borde ändras lite här och där...

Men jag har en ganska rolig historia om den också. Detta hände när jag var på apoteket och skulle hämta ut en omgång medicin.

X - (är från början ganska störd och märkbart illa till mods över att jag är ung och kvinna.) Carolina, du ska alltså ha detta. Får jag se leg igen, sådärja varsågod!
C - Asså får jag fråga varför jag får allt? Asså jag vet ju att jag ska ta medicinen... Men den är ju svindyr, och jag betaler ju liksom inget.
X - (börjar bli besvärad och svettas i tinningen) Jo det är för att din sjukdom faller under smittskyddslagen...
C - Jo men det har jag koll på. Men varför behöver jag inte betala? Bara en spruta kostar ju över tusen spänn!! Och allt jag ska ta hem idag blir ju flera flera tusen! Och jag betalar inget?
X- För att din sjukdom som sagt går under lagen. (svettas mer och vill trycka bort mitt nummer)
C - Ja jag vet! Men varför? Vad är det som gör att just min sjukdom gör det? Hade jag suttit här med cancer hade jag först fått betala och sen hade det gått under högkostnadskortet, men inte hepatit C? Varför?
X - Jo det är för att din sjukdom så att säga är en fara för samhället...
C - Haha men vaa? Det låter ju som att jag vore värsta zombien och baa ger mig på människor och smittar allt jag kommer över!! (gör zombietecken med armarna och både jag och Ernst asgarvar)
X - (kniper ihop sin mun till det tunnaste streck jag någonsin sett) Ja. Så skulle jag iaf inte direkt uttrycka det. Men så är det iaf. Här är dina saker.
C - Jomentack då. Då tar jag mina zombiegrejer och går! Hej hej!


ps. mer info om klamydia och smittskyddslagen tar vi senare. Det är nämligen två av mina favvoämnen.
0 kommentarer