1:7 - gå emot normer kring hår,

Normer - kort sammanfattning är de osynliga regler i samhället som märks främst när de bryts. Straffet kan vara allt från utfrysning, hårda ord, diskriminering, påhopp och misshandel.

Normer kring hår -
att som man ha långt lockigt hår,
att som man vaxa bringan,
att som kvinna - våga bestämma och att ställning till sin egen hårväxt, och största brottet av alla: våga strunta i att raka det!

Jag uppmanar alla oavsett kön att ta sig en funderar kring sin egen kropp och om en rakar sig - ställa sig den enkla frågan: Gör jag det för att jag vill det? Gör jag det av ren vana och vad kommer vanan ifrån? Eller gör jag det för att det förväntas av mig?

Och sen efter det ta ställning, kom alltid ihåg - det är du och bara du som bestämmer över hur du vill att din kropp ska vara, se ut eller inte se ut. Du bestämmer över dig själv!
- sen att folk anser sig ha rätten att kommentera hur du ser ut eller hur du valt att din kroppsbehåring ska vara, jag kan inte säga mer än att dessa personer är fullkomligt jävla dumma i huvudet! Och att denna form av idioti ska alltid kämpas emot. Det är alltid värt att käfta när folk är så korkade att de tycker sig ha rätten att bestämma över någon annan.



ps. sen tar jag och tackar för denna vecka. Hår kommer vi prata om mycket framöver. Tack till alla ni som mailat, verkligen kul att få läsa! Framöver får ni gärna lämna en kommentar här, blir roligare så. Men mailen står alltid öppen för er.

ps 2. ni som har hår under armarna, fick ni utslag i början? (dvs om ni rakat er och sen slutat med det?) För jag fick kliprickar och var tvungen att raka bort allt igen =/ värdelöst när jag väl fått typ tre hår att växa ut!
0 kommentarer