2:2 - vad är bisexualitet?

Den enklaste förklaringen är ett en person har förmågan och viljan att kunna bli attraherad av, tänd på, sugen på, vilja ligga, kunna bli kär i alla kön.


Så till skillnad från heterosexuella som blir kär i och tänder på personer av motsatt kön som en själv har, eller som homosexuella i samma kön som en själv har - så innebär bisexualitet att en så att säga är öppen för alla kön.


Många har föreställningar om att just bisexualitet inte riktigt räknas, som att om heterosexualitet är det "naturliga" och det mest rätta, och att homosexualitet är "heeelt ok", så är det här med bisexualitet något som är mer påhittat eller en slags mittimellanstation för en som inte kan bestämma sig. Eller som att det inte riktigt går att vara bisexuell för att inte kan tända på alla kön då de inte finns någon gemensam nämnare? Eller att personer som är bi helt enkelt vill ha hela kakburken och ligga med allt och alla. Lite översexuella och lite mer kåta än andra, som att vem som helst går bra att bli kär och ligga med.


Fördomarna kring just bisexuella är många och ofta extremt korkade. Ibland känns det som att om just bisexualitet inte ignoreras - så ska folk istället ha väldigt mycket tankar och åsikter om just denna sexuella läggning.
- och det som jag upplevt många gånger och som säkert många andra också gjort - är att en kommer i kläm. Jag är inte hetero för att jag tänder inte enbart på motsatta könet, och jag är inte lesbisk för jag tänder inte enbart på samma kön som jag själv definerar mig som ---> känslan av att känna mig fel lite överallt förekommer därmed ganska ofta.


Men - detta gäller alltid alla oavsett sexuell läggning - det är jag som bestämmer vad jag är och vad jag vill definera mig som. Så att folk som är heteros kan tycka att jag är lite för "lebbig" (hehe) för dom, eller när jag går på gayklubbar och jag enligt dom är lite för "hetero" - det har inte andra människor med att göra. Och människor som anser sig ha rätten att ställa andra människor i fack eller sätta titlar - sluta med det!
0 kommentarer