2:3 - måste en komma ut som bisexuell?

Ja. Vi lever tyvärr i ett samhälle där heterosexualitet är normen, det "mest naturliga", det biologiskt "rätta" och det som de allra flesta anser är utgångssexualiteten.
- vilket innebär att om en ser sig själv som bisexuell så innebär det ofta att en för sig själv, för sina vänner, sin familj och för omivningen måste komma ut.

Att komma ut innebär att en berättar att en inte är heterosexuell. Att en är homosexuell eller bisexuell är de allra vanligaste sätten att komma ut på.

För många är detta en befriande upplevelse, att en för första gången i sitt liv vågar ta steget, visa vem en verkligen är och ofta ser det som något en ska vara stolt över. Det kan vara en process som tar flera år att klara av, och för många blir det lättare efter att en kommit ut för sina närmaste. Medan för en del blir det lättare genom att komma ut för personer som en inte känner så bra - för att sedan ta steget och kanske komma ut för sin familj. För en del är detta ingen viktig process utan något som bara sägs i förbifarten. För andra är detta något frustrerande - att ens måste behöva "komma ut", kan vara jävligt irriterande. De som ser sin sexualiet som en del av sig själv och som en identitet - kan uppleva komma ut-processen som något väldigt viktigt och nödvändigt.

Men, det är viktigt att förstå att komma ut är inte något som känns lika för alla. En del ser det som största klivet i ens liv, och den del ser det som inget speciellt. Dra aldrig komma ut-processer över en och samma kam.


Hur ska en komma ut? Ja sätten är många; genom att ta med sin nya partner, nämna personen vid namn, säga att en kan bli kär i alla kön, ändra status på facebook, förklara att en inte enbart är hetero.
- för då heterosexualitet ses som normen och det mest vanliga - så är ett enkelt sätt att komma ut genom att bara nämna att en träffat någon av samma kön som en själv, men samtidigt kan tända på motsatta könet.

När jag tänker efter tror jag att det är så jag gjort alla gånger jag "kommit ut", att jag rättat andra som tagit för givet att jag träffat en "HAN" och så har jag sagt att det är en "HON". (och jag sätter komma ut inom citationstecken då jag personligen inte såg dessa tillfällen som att komma ut.) Mina historier är för övrigt fantastiska.
0 kommentarer