2:5 - måste en ligga sig till bisexualitet?

När vi började snacka om sexuella läggningar på högstadiet/gymnasiet och jag valde att benämna mig själv som bisexuell var det många av mina vänners pannor som rynkades - för hur kunde jag veta att jag var bi när jag inte ens legat med en tjej?
- att jag för den delen inte legat med en snubbe var inte något som direkt diskuterades, för det var ju bara en tidsfråga innan jag skulle göra det...

Jag tog just den reaktionen med ett asgarv och tänkte att det var bara små osäkra ungdomar som tänkte så...

Tills jag höll min första komma-ut-föreläsning med Aleks och en av lärarna grillade mig sen under lunchrasten. Hon kunde inte förstå varför jag "bara kom ut när jag dejtade tjejer, men inte när jag dejtade killar, och hur kunde jag då veta att jag var bi om jag bara varit med tjejer men inte med killar?!"
(nu hade jag varit med alla kön, men poängen med min föreläsning var ju att en aldrig behöver komma ut som hetero...)


Och på samma sätt som det kan variera mellan olika partners under livets gång, och en ändå alltid vill kalla sig för bi - så ska en göra det! Detsamma gäller det oavsett om en varit förälskad i olika kön, legat med både tjejer och snubbar eller inte gjort något alls - en känner det inom sig vad en vill, vad en kan komma att känna och vad en vill kalla sig.




ps. är inte det lite av heteronormens kärna, att min vilja att definera sig som bi byggde på att jag måste ha legat mig till det? Medan det liksom utgicks från att jag var hetero från början...
1 kommentar
Linda

Är det bara jag som märkt ellet tänkt på detta:



att det finns individer (och inte heller få) som anser att bisexualitet är något som är inne i tiden och således inte tar på allvar när någon uttrycker sig vara just bi. Att man vill ha något sorts bevis på att folk verkligen har legat med båda könen för att kontollera om det är ett resultat av innegrejen eller om personen i fråga verkligen är bi.



Vilket jag tycker är sjukt för det är ofta jag märkt att man liksom viftar bort när någon förklarar att de är bi eller när man någon berättar om en bekant som kommit ut.