hur många vågar vara singel?

Nu på lördag ska vi ha syskonmiddag, för att fira påsk men främst för att umgås. Och det slog mig precis om att för många är detta en väldigt jobbig situation - att fira högtider som singel.

Jag har sen jag blev så kallad könsmogen känt denna "press" på att när jag nu skulle kunna ha en partner (läs helst pojkvän) även då ska ha en partner... Minns hur jag som tolv år skrek på min mamma om att jag kände mig som Bridget Jones (ni vet den där hemska scenen när hon blir bjuden på middag och det bara är par närvarande...) och hatade släktmiddagar... Och även om det ända släkten sa var "och när ska du skaffa kille Caro?!", så minns jag den där ångesten över att jag kände mig som världens dummaste och ensammaste människa i världen.

För det är vad normer kan göra med oss människor. Om en av en eller annan anledning avviker från en norm så kommer straffet, i detta fall var det både tvåhetsnormen och heteronormen jag avvek ifrån, och det fick mig att känna mig korkad, ensam och dum för att jag inte levde tillsammans med någon annan.

Till en början skyllde jag på att syrran gör allt det där (vilket jag även idag säger till trångsynta släktingar, hehe) - fast till sist tröttnade jag på att försvara att jag inte hade en pojkvän. Visst att det finns partners i mitt liv, men jag kan nog bara komma på enstaka tillfällen då de visat sin närvaro på släktmiddagar. Och sedan några år tillbaka är jag så att säga "trygg" i att kunna säga ifrån när jag får hetsiga partner-frågor.
   Det kan vara jobbigt, tjatigt och tråkigt att alltid behöva försvara varför en inte har eller vill ha en partner - men det är viktigt att våga säga ifrån.


Därför älskar jag mina syskon lite extra mycket, för att dom inte snackar om biologiska klockor, hetsar om att jag ska skaffa en pojkvän utan snarare skrattar åt mina singelhistorier. Världens bästa syskon <3


bror, yngsta syster, äldsta syster - phia saknas


ps. middagen är på lördag, hur mycket mirakel måste ske för att jag ska kunna trolla fram någon jag kan tänka mig visa upp? Det återstår att se.
2 kommentarer
Jenny

Jaja, jag är också jättesingel så vi kan ju ha varandra till bordet ;-)

caro

Ja! Det kan vi absolut ha :) <3