hur vet du så mycket om sex?

Sitter och svarar på en intervju från en skolelev, blir min tredje sen jag började skriva för Veckorevyn och jag älskar deras frågor. Kloka, intressanta och det får mig att tänka efter vad min position kan göra, hur mycket jag kan förändra och vad jag kan göra för unga människor.


Men frågan "Hur vet du så mycket om sex?" är bara helt fantastisk. För hur förklarar jag något sånt? Jag gillar att ligga? Jag gillar att läsa om sex? Jag gillar att lära mig allt från ollonets nervändar till hur ofta pensionärer ligger till vad fetischen för de som gillar att knulla gosedjur heter? Jag hade ångest över mitt framtidsval och tog det som jag var mest intresserad av just då? Jag vill arbeta med hivprevention på nationell och internationell nivå? Jag köper varenda bok jag ser som ens snuddar vid ämnet sex och lusläser? Jag ifrågasätter normer kring sex och vill göra förändringar? Jag är för mer snack om sex - på alla nivåer?

Äsch, allt stämmer.


Det enda jag alltid måste ta med i intervjuer är att jag inte alltid haft drömmen att skriva. Enkla förklaringen till det är att min handstil är nästintill oläslig, (ingår det inte i lärarnas utbildning att kunna tyda barns ord eller?!)Vilket ledde till att jag älskade att skriva, men hatade att lärarna skulle linda in i bomull att det inte alltid gick att läsa... Vilken deppig kombination det är.
- fast jag tror på skriften. Jag tror på att de meningar jag skriver kan göra en förändring, kan så frön hos människor och kan överföra kunskap världen över. Jag tror på förändring, spräcka myter och på att gå emot normer.

0 kommentarer