scum

Vi var och såg SCUM igår, och vad kan jag säga? Personer som på riktigt blivit upprörda kanske borde ta ett allvarligt snack med sig själv? Eller tar sig själv på för stort allvar? Eller tar sin egen "manlighet" på för stort allvar? Eller kanske inte kan se utanför boxen? Eller har bara hört meningen "döda män" och vägrar höra på resten?


För om vi bortser från det där med att eliminera män från jordens yta - så var mycket utav det som sas under pjäsen sant. Och det kan nog göra jävligt ont för väldigt många att ens snudda vid tanken utav det. Att för en gångs skull få se en liten del av vad maktstrukturerna gör med oss människor, hur samhället är uppbyggt och hur ojämlikt det fortfarande är.

Se den, så kan vi snacka sen.

4 kommentarer
Emma Estevez

Hur ser du på det faktum att Solanas faktiskt försökte mörda två män pga. deras kön?

Att dricka rödvin och orera om maktstrukturer är en sak. Att skjuta människor en annan.



Jag är av den åsikten att den absolut bör visas precis som Breiviks manifest, Hitlers Mein Kampf eller Maos lilla röda. Det jag och många andra finner opassande är att tvångsvisa den för skolbarn.



caro

Ungefär som jag ser på alla de kvinnor som dagligen misshandlas/mördas pga att de är kvinnor - fruktansvärt. Det blir inte mer fruktansvärt för att en kvinna försökte mörda två män...



Tvångsvisa - så himla töntig formulering! Jag är absolut för att den ska visas för skolbarn. Som jag skrev, bortser vi från emileringen av män - så var det en massa vettigt och riktig fakta som tas upp.

Emma Estevez

Så därför ska vi låta radikalfeminster uppmana till mord på män framför skolbarn på skattebetalarnas bekostnad? Det låter som att släcka eld med bensin. Det blir absolut mer fruktansvärt eftersom författaren inte bara uppmanade till våld, utan också försökte göra verklighet av sina fantasier.



Du kan kalla det för töntigt, men skolplikten är fortfarande ett faktum.

Om vi bortser från den lilla detaljen ja. Ungefär som att säga att "Om vi bortser från elimineringen av judar var Mein Kamp ett litterärt mästerverk." Skulle du vara lika accepterande om det var en höger- istället för vänsterextrem teater som skulle sättas upp för skolbarn. Fem skinskallar läser högt ur Breiviks manifest, hur låter det?

Caro

Jag har semester, svarar när jag är hemma igen:)



Men jag tycker förmodligen tvärt emot dig.