hantverkare,

Klockan var ställd på 8.20 - hantverkaren hade sagt mellan 8.30 och 9.00 - jag tog för givet att de skulla klampa in tidigast 9.15. Klockan 7.47 står de redo och vill leverera en spis. Klampar in med skor, tar bort köksdörren och flyttar om i hallen. Jag hör hur chefen förklarar för den yngre att "denna gång måste hen faktiskt skruva fast HELA spisen i väggen"... 
 
Och det är något med hela hantverkaryrket som fascinerar mig, dels för att jag är medveten om att min karriär inom det spektrat ej kommer sträcka sig längre än kunna byta glödlampa, borra upp en tavla och rensa en hängränna. Men det är så mycket minnen. 
 
Jag minns hur jag som fjorton år gammal fick börja jobba för honom, främst sopa och diska mögliga muggar. I smyg fick jag komma upp på ställningarna och samla skruvar, bortklippta plåtbitar som sen sorterades efter material. Veckorna på Franska skolan var några av de bästa vi hade tillsammans. Hur jag trillade in vid halv sju och nästan grät för att jag var så trött, och hur han skrattade, hällde upp kaffe och bad mig titta efter klumpar i mjölken. Han hade tålamod och ville att jag skulle lära mig, det mesta gick tyvärr in genom ena och ut genom andra. Men vi hade kul. Det luktade kall plåt, kaffe och damm - det var hans doft. 
- och den där känslan av att alla känner alla. Folk kan säga att gayvärlden är liten - prova en vecka i hantverkarvärlden! Jag var Carléns yngsta med Stockholms hantverkare. På den tiden jag hade glasögon var vi lite för lika med hästsvans, blåställ och jag med ständigt nya fläckar och skrapsår på kroppen. 
 
 
Jävla fina du, jag vet att du hade skrattat dig blå åt att jag sökt till två helt olika städer och sagt något i stil med: Men lilla gumman! Visste du inte vart Trollhättan och Kalmar ligger? Vänta så ska jag hämta en kartbok. Är det din mammas påhitt? Ja hon kunde väl iaf lärt dig vart städerna ligger. Dina syskon kommer skratta åt det här, ja lilla gumman. Hur blev det såhär? Jag kanske, jag lovar inget, men jag skulle kunna skjutsa dig någon gång om du har något prov eller så. Så kanske vi kan dricka kaffe. Här du, här ligger städerna.
 
- och sen skulle vi äta lunch alternativt dricka kaffe beroende på om klockan var närmast elva eller fjorton. 
plåt
0 kommentarer