könade plagg hos Nobel

Det var Nobelfesten igår, en pompös tillställning där folk klär upp sig och folk får priser. Är inte helt säker, men har för mig att det är runt 40 kvinnor som fått priset genom alla år? Säger ganska mycket... 
 
Hur som, en bekant till mig är den första kvinnan någonsin som burit frack på denna tillställning. Hon var marsalk och skulle hälsa gästerna välkomna - och fick söka särskilt tillstånd för att få bära den "manliga" klädseln fack. Lyssna och läs om henne här
 
Spontan tanke: hur häftigt som helst att hon är den första kvinnan, men har vi inte kommit längre än att vi fortfarande har könade plagg? Svaret är nej. Det finns fortfarande mycket kvar att jobba för. Och det är så lustigt, för jag vet exakt hur pappa skulle har pratat kring det här, och han är nog ganska så representativ:
 
C - Kolla, en bekant till mig är den första kvinnan någonsin som burit frack på nobelfesten!
P - Jaha lilla gumman, jamen så kul då. Nej du förstår jag vill ju inte lägga mig i. Folk får göra som dom vill. Men är det värsta grejen?
C - Svar ja. Det är ju ett könat plagg. Alltså att det är gjort enbart för "män", hon skulle egentligen ha burit långklänning...
P - Ja men jag lägger mig inte i, du känner ju tex en som kallas för Ernst, och hon är ju tjej! 
C - Stämmer bra. Spräng gränserna!
P - Ska Ernst bära frack? 
C - Det tror jag knappast, men möjligheten ska få finnas, för alla - oavsett kön. 
 
Osv. han skulle ta det med en axelryckning och tycka att folk får göra som dom vill. Men bara det faktum att Gisela Janis var tvungen att söka särskilt tillstånd för att som kvinna få bära fracken, säger ganska mycket. Vi lever fortfarande i ett samhälle där våra kläder signalerar kön. Det finns fortfarande människor som anser att kvinnor inte ska få bära jeans pga det är ett manligt plagg...
 
Hur som helst, så himla ballt och häftigt att Gisela fick bära frack. Väntar ivrigt på att läsa fler ariklar om det! 
 
 
0 kommentarer