lite om genus

  • 82,5 % av medlemmarnas i världens parlament är män. 
  • År 2005 fanns det bara två regeringar i världen som till hälften bestod av kvinnor, Sverige och Spanien
  • Av 500 internationella storföretag år 2007, hade bara 10 en kvinnlig VD.
  • Kvinnor utgör 2 procent av världens företagsledare.
  • Män utgör alltså 98% av världens företagsledare.
  • Det finns fortfarande inte ett enda land i världen där kvinnors inkomster är lika stora som mäns. Sverige nämns och kvinnors lön uppgår till 81% av männens. 
All fakta kommer från denna pärla till bok. Har läst massa genus i mina dagar, men aldrig haft boken som kurslitteratur - tills nu. Älskar den. Inledande meningen: Genus är en nyckeldimension i vårt privatliv, våra sociala relationer och vår kultur. 
 
Jag vet inte vad ni känner när ni läser punkterna ovan. Jag får en blandning av raseri, hat och förbannad sorg i bröstet. Författaren bor i Sydney, så att Sverige nämns är något som jag tagit ut för att göra det mer förståeligt. En del av mig vill typ kasta yxor mot träd och skrika ut alla ilska. En annan del av mig vill bli någon typ av bolagschef. Och ytterligare en del av mig känner att kampen är långt från över. Kampen fortsätter!
 
 
ps. blicken i mina ögon? Ser ut som en ledsen hundvalp. Alternativt någon som tappat hoppet. Det har jag inte. 
0 kommentarer