är ordet fitta förbjudet?

Jag har inte läst någon längre journalistikkurs eller skrivarkurs alls faktiskt. Det jag kan är självlärt, uppslukat, inspirerat och har sin grund i intresse och inspiration till att förändra och göra något viktigt.  


Men jag är ganska så säker på att vi i Sverige inte har censur, senast jag kollade Från A till Ö så pratade Helge om att det var något som fanns långt bort i Kina, men absolut inte fick förekomma här i Sverige, det skulle aldrig Olof Palme gå med på.



Men sen vet jag också att det finns normer, vett och etikett och en del "regler" för vad som klassas som lämpligt att skriva och inte. Jag pratar inte om förtal, lögner och sånt  utan vad som klassas som ok att skriva i olika medier. Svordomar en sak som oftast skrivs om med en stjärna, eller skrivs om till något mer lämpligt. Saker som kan klassas som rasistiska och hatiska förekommer, men mer sällan som fakta.


Men könsord - hur är det med dom? Och nu menar jag inte de kliniska orden som doktorer använder som vagina och penis, och jag menar inte snippa och snopp - utan jag tänker på de orden som jag anser är de allra bästa orden att använda för just två av könen: fitta och kuk!


Är det förbjudet att skriva dessa ord i en dagstidning? Bryter det med några regler och lagar att använda fitta i en mening där det används som benämning för ett kön och inte som ett skälsord eller förolämpning? Eller hur jävla lång tid ska det ta innan dessa ord klassas som godkända att använda? Det är hög tid att vi tar tillbaka orden till dess rätta använding, för två kön - än att de fortsätts censureras, negligeras, stöttas bort och anses som skamliga!
4 kommentarer
Jenny

Jag tror att det kommer ta väldigt lång tid innan dessa ord är accepterade som "vanliga". De flesta tycker nog, jag själv inräknad, att dessa är för hårda och för mycket svordom. Om du menar att den stämpeln ska tvättas bort så att de blir tillbakatagna till det vanliga vokabuläret så tror jag det är omöjligt. Inte mig emot tyvärr, jag vill inte att mina barn ska säga kuk eller fitta.



Kalla mig gammalmodig, men för dem duger snippa och snopp bra, sen får det väl bli så klininskt som slida och penis.

ellen

varför är kuk ett så användbart ord? Jag fattar vad fitta betyder (våt äng eller liknande), men kuk? betyder det nåt?

sex-caro

J - Jo jag vet, och jag har full förståelse för att de fortfarande ses som hårda ord, men det måste ju börjas någonstans för att det ska ske en förändring!



Snippa och snopp passar barn jättebra, ser inget dåligt alls med dessa ord. Men slida är ju fel, eller det inkluderar ju inte allt. Vid en gynundersökning kan det ordet lämpa sig för det är där gynekologen är och rotar runt, men överlag så är det exkluderande ord.



E - personligen tror jag att kuk är mer accepterat som könsord för att det är det "manliga", medan det kommer ta längre tid att tvätta bort svordomsstämpeln från fitta, och få folk att snacka om "kvinnans" kön som fitta och våga benämna att fittan är och existerar!

Jenny

Jo man ska kanske börja någonstans, men jag tror ändå att dessa är så laddade så det kommer ta lång tid. Om människor ens vill att det ska bli ändring. Tror det är få. Vad det gäller slida så vet nog inte gemene man att det är begränsad form i beskrivningen. Men för mig är slida bättre än tex mus eller ännu värre...mussla.