det undre livet,

Jag kan inte låta bli att skratta varje gång jag läser professionel sexartikel där ordet "underliv" används. Vadå underliv? Har alla personer med fitta ett undre liv? Och vad är i så fall det övre livet?
- jag kan förstå ur en synvinkel att det är inte alla gången som en fattar vad som händer i fittan med flytningar, mellanblödningar, torrt fastän en är kåt och annat som kan uppstå - då kanske det kan tolkas som ett undre liv som en inte kan styra över...

Men annars? Min första gynekolog sa det till mig och jag höll på att dö fnissdöden. Sen efter det besöket har jag aldrig tyckt det där med gynkan är något att oroa sig för.


Kan det ha någon historisk koppling? Jag tänker att kvinnans sexualitet har ju som sagt aldrig riktigt varit hennes egen, och har den det var hon promiskuös, hora, eller galen. Så genom att säga att fittan ---> dvs kvinnans sexualitet var ett annat liv, så blev hon dels ifråntagen sin sexualitet och kunde därmed inte stå till svars för allt skamligt som hände. Och därmed blev njutningen även borttagen.

Eller finns det någon annan förklaring till detta ord? Slag under bältet finns det ju, men det tolkar jag som att det syftar på en pungspark och något som en inte ska göra.


ps. detta var en av alla frågor jag hade till Fredrik Lindström. Fan at jag söp bort hans mailadress på bokmässan.
2 kommentarer
Sanna

Jag har alltid trott att det kallas underliv, för att "liv" skapas där! :) (barn)

caro

Aha, så kan det ju vara! Fasen vad smart du är!! Är inte du också intresserad av hur detta ord skapats? kan inte du fråga din läkare om det är så?! :D Snälla!! <3