dom kunde allt om bindor, men inget om sex?!

Apropå mens så hängde jag en stund med ett gäng personer som definerade sig som tjejer när jag kampanjade med Colour of Love på Peace and Love, och dom berättade om deras erfaranheter av sexualundervisning:

X - Asså vår lärare radade upp massvis med paket med bindor.
C - Och sen? Vad fick ni prata om sen? Det där med bindor går ju ganska snabbt, eller?
X - Nej asså det var undervisningen. Hon gick igenom alla sorters bindor som typ finns i hela världen. Och sen var lektionen över.
C - Bindor? I flera timmar? Men jag förstår inte riktigt, eller, hur, varför, eller asså nej.
X - Det var liksom vår sexualundervisning.
C - Inte för att jag har med det att göra, så svara inte om ni inte vill. Men vad fick den andra gruppen snacka om, som jag antar innehöll snubbar?
X - Ja inte bindor i alla fall. Inget alls faktiskt om bindor. Typ om sex och sånt.

Till historien hör att dom var inte direkt nya på ämnet, utan gick nog i nian/ettan.

Kan ni förstå att detta händer år tvåtusentolv? Att lärare på riktigt pratar om mensskydd i timmar - och uteslutar allt annat som har med sex att göra. Hur får det gå till så? Visst, det kan vara tipptoopp att veta att det finns olika sorters mensskydd, det köper jag absolut. Men det är inte okej att ägna den lilla tid som skolan får till sexualundervisning till att enbart prata om detta. Och att läraren gjorde att så tydligt glapp mellan de olika grupperna - att tjejerna enabrt fick prata om bindor och den andra gruppen faktiskt fick prata om sex.
0 kommentarer