har jag haft tur?

Har precis läst #prataomdet i ett svep. Förra gången jag öppnade textsamlingen var jag tvungen att pausa direkt, jag kände igen ett av namnen bland skribenterna och det blev för nära, för verkligt och så riktigt. Men jag insåg snabbt att jag knappast kan blunda för det som skett och det som fortsätter att ske.

Jag kommer nog att skriva mycket om denna bok, om de olika ämnena som tas upp, diskuteras, filtreras och kräks över. Hatet, rädslan, ilskan, skammen, oron och att inte veta vart gränserna går.



Men den tanke som poppar upp i mitt huvud varje gång jag läser om en ny person är: har jag haft tur?


Har jag haft tur som inte blivit våldtagen?
Har jag haft tur som inte blivit utsatt för sexuellt våld?
Har jag haft tur som inte blivit utsatt för något mot min vilja?
Har jag haft tur som vägrat ge mig när ett nej är ett nej och fått det godkänt av personen?
Har jag haft tur?
0 kommentarer