jag har visserligen inte barn, men likväl en åsikt i frågan.

Många som är motståndare till hen tycks även ha den åsikten att de som inte har barn ska liksom inte få uttrycka sig i den frågan, för de vet inte hur det är att ha barn...

...

Bara att ha det som ett statement är enligt mig korkat och det raserar så mycket kring åsikter, demokrati och yttrandefrihet att det flackar lite för mina ögon. Det är lite som att jag som äter kött får inte tycka att köttindustrin är vidrig för att jag själv är med och bidrar. Eller att jag måste slicka fitta för att kunna ha åsikter inom hbt-frågor.



Nej, jag har inga barn och jag planerar inte att skaffa det inom de närmaste 7-10 åren, men visst fan ska jag få ha en åsikt kring hen! Hamnade i en megalång diskussion på fb med ett gäng motståndare, och detta var mitt svar: Jag har inte barn själv och jag funderar inte på att skaffa det inom de närmaste 7-10 åren. Men min uppfattning nu är att jag inte vill stoppa in mina blivande barn i de traditionella könsrollerna. Jag kanske tänker annorlunda när jag väl fått barnen, men det kan jag knappast tro. Att kalla barn för hen är att öppna möjligheterna för barnet att själv välja hur de vill vara. Det handlar inte om att ta bort bilar för pojkar att klä flickor i jeans - det handlar om att alla barn ska få vara barn och precis som de vill vara! Att de finns möjligheter att utvecklas fritt och få bli till individer - inte det som vi vuxna väljer åt dom!
0 kommentarer