mens är ju rött?

Jag slipar på sista meningarna om mensfrågorna, och jag tänker på alla reklamer om just bindor och tamponger - hur kommer det sig att vätskan som ska föreställa mensblod alltid är blå?

Jag personligen skulle nog få en mindre hjärtinfarkt om jag drog ut en blodfylld tampong som var havsblå. Men det kanske bara är jag? ...


Jag är ingen pr-människa och absolut ingen reklamkunnig, jag mest föraktar hela skiten - men jag försöker förstå hela tanken bakom:

X1 - Asså vi kan ju inte ha en vätska som ska föreställa blod som är röd!
X2 - Nej! Usch och fy! Hur skulle det se ut? Med rött fejkblod? Nä nä det går inte.
X1 - Hmmm, vilken färg är den färg som är så långt ifrån mensblod som möjligt. Men som ändå känns lite fräsch? Och helt felplacerad i detta sammanhang?
X2 - Hmm, himmelsblå kanske? Så kommer liksom ingen dra liknelsen till att det egentligen är riktigt människoblod som ska ner i bindan?
X1 - Ja, blått, isblått - det tar vi!


Skulle det kanske uppfattas som äckligt? Ofräscht? Fel? Eller bara konstigt om en bindreklam faktiskt innehöll blodfärgad vätska? Kanske för att förhindra att känsliga tuppar av framför tvapparaterna? Helt ärligt tycker jag det är lika konstigt som dumt.
0 kommentarer