sexklubb för barn?

"Asså Caro, nu måste jag ju fråga dig. För du är ju expert på detta ämne! Så då måste ju du veta om det är så att det finns en sexklubb för barn? Gör det det?!"
- Jag trodde först hon syftade på pedofilringar, vilket jag medgav att tyvärr finns det ju styrda organisationer som har som huvudmål att sexuellt utnyttja barn. Huvva.


Men, tydligen är det så att i olika omgångar kommer det småkids till butiken, oftast ställer de sig i ena dörren och hojtar till personen i kassan "Har ni sexböcker?!" och sen kilar dom iväg fnissandes. Igår hade en vågat sig fram till kassan och konversationen hade gått så långt att ungen ville ha Orgasmboken...


Min tanke kring det hela:

1) det är ungar, ungar tycker oftast att allt som har med nakna kroppar, sex, knulla och kön är en helt ny värld, superfnissigt och helt jävla fantastiskt pinsamt. Sånt som bara vuxna gör och som är hur spännande som helst. Något som de inte vet så mycket om förutom det som någon kanske har råkat se på en vuxenfilm.

2) moderna versionen av porr? När jag var liten var det allra fnissigaste som fanns en tecknad barnbok om hur barn blir till - och porrtidningar som stod halvt gömda halvt synliga högst upp i sunkiga kiosker. Samt i hemliga hus i skogen. Det var äckligt, alla var nakna och en fattade knappt någonting när en bläddrade i blaskorna. Men en gjorde det iaf för att en visste vad som väntade och en ville veta vad vuxna gör.

3) nyfikenhet men får antingen inte veta något i skolan( något jag tyvärr tror stämmer alldeles för bra =/), föräldrarna kanske inte direkt öser ur sig info, något syskon kanske säger en sak en gång i förbifarten ---> en vill veta, men vågar inte fråga, vågar varken porrsurfa eller söka på snuskiga ord på datorn ---> ungarna vill ha en sexbok som berättar allt!


Även om jag inte har några barn själv, så är min åsikt att barn ska få ha frågor om sex och få dom besvarade. När jag kampanjar med Colour of Love på t.ex. Ung 08 kommer det ofta fram ungar i 10-12 års åldern, och hellre att jag får snacka lite och visa hur en kondom funkar än att skicka iväg dem med meningen "ni är ändå för unga"!. För ungar vill veta saker! Och med tanke på hur dålig skolan är på dessa frågor så känns det iaf bra hos mig att kunna sprida lite information. Mer kunskap åt ungarna!


Och med kunskap menar jag inte att sätta ungarna framför en p-rulle och sen gå ut ur rummet. Utan mer låta dom ha sina funderingar, frågor och få dessa besvarade. Snacka känslor med alla ungar, snacka kroppen, pirret, förväntningar, könsdelar - och samma info till alla. Jag kan sätta min resekassa på att inga småpojkar på min skola fick sitta och doppa en tampong i ett glas under en halvtimme...
1 kommentar
Sophia

Huvva! =)