sexscener i mysdeckare,

Just nu läser jag Viveca Stens I natt är du död, och visst är det något speciellt med sexscenerna som finns i böcker som egentligen inte har inriktningen erotik och sex.

Om det står på en bok att den innehåller sex så är jag såld direkt, visar det sig sen att det var typ fem ligg så är det falsk marknadsföring. Men i böcker som har en helt annan inriktning, som i detta fall är spänning/deckare så blir sexscenerna något helt annat. I vissa fall kan det bli bonus, i andra fall blir det bara dåligt.


Språket är överlag bra och jag fastnade i storyn efter några sidor. Men sexet, där tappar hon mig som läsare. Det handlar om att han ser henne som kvinna, han smeker henne och hon känner ilningarna längs ryggraden, han tar hennes ansikte i sina händer, han ser henne, han viskar komplimanger i hennes öra och hon är stolt över sig själv för att hon vågar ge efter...
- dagen efter har han stuckit för att han ska hinna med ett flyg till Thailand, och när han lämnat en ros till henne övertygar hon sig om att det minsann inte var ett misstag.



Någon mer än jag som kräktes lite i munnen av detta? Visst att dom var två som låg, men i beskrivningen av sexet är det han som gör allt och hon är nöjd med sig själv för att hon som kvinna vågar njuta och vågar ligga med en man hon knappt känner. Och avslutningen, att det förväntas bli något mer än en engångsgrej lugnar henne. Förutom att det var ett bra språk så hade det lika gärna kunna varit ett manus för valfri p-rulle - den typen av sex där kvinnan bara är med som ett tillbehör och det är mannen som styr.


ps. jag har hundra sidor kvar, och jag sätter en starbucksmugg på att de kommer få varandra i slutet, typ gråta i varandras famnar när han är tillbaka från thailand och hon hunnit sakna honom tillräckligt mycket...

Boken är nu utläst och jag vet inte vad jag ska säga om slutet. Jag läste med handen för ögonen för att jag blev så besvärad... Men den är klart läsvärd för morden!
0 kommentarer