abort,

En liten snabb tanke om detta gigantiska ämne - gränsen mellan hur "okej" och "inte okej" det är att beröra detta ämne varierar så mycket beroende på vad olika personer har för egna erfarenheter om det.

För att utgå från mig själv, (då jag är den enda jag helt ärligt kan göra det från) så har jag alltid haft en positiv inställning till abort då jag anser att det är personen som kan bli gravid som även har det avgörande beslutet över huruvida barnet ska födas fram eller inte. Det är ens egen rättighet att bestämma över sin egen kropp.
- samtidigt som jag blir så ledsen över att denna metod ofta blir en räddare i nöden för dom som slarvat/struntat/missat preventivmedel.



Som när jag gick i en studiecirkel med RFSU, så var det en som sa att hon vågade knappt ta upp detta ämne för hon visste aldrig hur folk skulle reagera. Då hon gått igenom en själv tyckte hon att det var en bra sak, medan andra i hennes omgivning kunde se på det som det värsta en människa kan göra mot ett oskyldigt liv.

Men det är även en viktig fråga - vad kan en prata om utan att skada andra människor i sin närhet? Och hur kan ens egna beslut över sin egen kropp skada andra. Kan inte komma på många andra ämnen där det blir lika tydligt.


ps. ja, jag kollar på SATC och det är avsnittet när Miranda råkat bli gravid med Steve samtidigt som Charlotte får veta att hon har 15% chans att bli gravid med Trey då deras kroppar inte matchar varandra på rätt sätt.
0 kommentarer