apropå kontroll av preventivmedel,

Jag läste för någon vecka sen att Kina ska införa en ny lag som innebär att varje köp av dagen-efter-piller kommer registreras med namn och personnummer. Det stod visserligen inte om alla fick köpa, men artikeln vinklade det som att det enbart var personen som kan bli gravid som får köpa pillret.
- anledningen sägs vara att regeringen vill lära sin befolkning att skydda sig bättre.


Jag vet inte riktigt om jag tror på det upplägget? Det känns lite som att dom tänker att om folket inte har bättre vett för sig än att skydda sig så måste de bli registreras? Och vad ska dom där registrena använda sig till? Eller är det som ett pet i sidan på den som riskterar att bli på smällen för att dom har den där andra lagen som betyder att dom får böta om dom får för många barn?

Hos mig smakar det lite illa i munnen. Jag tycker det räcker med att vi i Stockholm (kanske resten av Sverige med, jag vet inte? Får kolla upp.) numera har denna typ av tabletter bakom kassorna på apoteken, med den enkla anledningen att dom är för stöldbejärliga...
- så behöver du köpa ett sådant piller och inte har tillgång till en ungdomsmottagning eller kanske är för gammal för det stället, så måste du be om ett i kassan. Vilket får många kan vara en hindersprövning i sig.


Lika lite som jag tror på skräckpropganda kring könssjukdomar och hiv, lika lite tror jag att en bokföring över dagen-efter-piller kommer leda till en mer reko och bra inställning till preventivmedel. Information och diskussion i preventivt syfte är mer min melodi.


ps. åh, fatta hur häftigt det vore att åka till olika delar av kina och prata säkrare sex? När jag gick min hivpreventiva kurs på Karolinska fick jag lära mig att dom har en helt annan "profil" än tex den vi har i Sverige över STI´s och hiv.
4 kommentarer
Emma Estevez

Köp av receptbelagda mediciner registreras även här. Namn, personnummer och bostadsort. Allt finns att tillgå! Dessutom registreras alla köp du gör gör med dina betalkort och mobiltelefon samt banköverföringar. Till råga på det registrerar SL-acess varifrån och när du reser samtidigt som hela kollektivtrafiken och många affärer är kameraövervakade. När du kommer hem och sätter dig framför datorn filtreras slutligen din internettrafik av FRA. Ja, Sverige ligger bräschen för det nya smyg-auktoritära samhället.

caro

Fast i Sverige är det ju fortfarande så att det går att köpa just dagen-efter-piller utan recept. Går du till en ungdomsmottagning förs det ju visserligen en journal, men annars går det ju att köpa helt anonymt på apoteket. Bara det att det numera finns bakom disk.

- men visst, vid receptbelagd medicin dras ju ide in i bilden. Men det rör ju inte just detta.



Vad det gäller registrering av SL-kort, är inte det en av Bengt af Klintbergs gamla skrönor? Har två av hans böcker och kunde dom utantill som barn :)



Men visst, vi blir mer och mer övervakade vart vi än är. Storebröderna kan följa vartannat steg vi tar.

caro

spännande... verkligen. Men eftersom korten ändå är opersonliga (om det inte är så att gjorde köpet med sitt kreditkort för då går det ju faktiskt att spåra!!) så kan det ju inte direkt göras några spårningar.

Visst om farbror blå pekar ut person A och sen ser när A kliver på i Gubbängen och tar en buss från slussen med hjälp av att följa den personens lilla kort... Obehagligt till max.



Helt ärligt så gillar jag Klintan för mycket och detta är för långsökt för att irritera mig. Men visst, vi blir allt mer bevakade.