måndag,

Min tenta är inlämnad och jag är officiellt klar med plugget för höstterminen. Med tanke på att jag fick välja ämne själv så är jag jävligt nöjd: När normer kring sexualitet blir ett hinder bland unga, och jag jämförde älskade Mian Lodalens fantastiska roman Tiger, med den lika viktiga som vidriga filmen Boys Don´t Cry. Mitt främsta syfte var som vanligt att racka ner på heteronormen och den press och ångest den kan skapa hos unga som inte faller innanför ramarna.

Och bara lek med den tanken: samhället anser sig ha rätten att bestämma hur du ska vara, vem du ska vara, vem du ska tycka om, hur du ska se ut och bryter du mot detta så är det du som har fel. Känns knappast logiskt va? Så jävla fel och så mycket att kämpa för.



Och folk får fejkskryta med att Sverige är vääääärldens mest jämställda land hur mycket de vill, för de innebär ju inte att vi är bäst, snarare att alla andra länder har mer kvar att kämpa för. Vi har kommit långt, men vi har långt kvar ändå.
0 kommentarer