om hen, igen.

Jag vet inte hur ni fungerar, men om jag redan innan vet att jag inte är påläst inom ett ämne så drar jag mig för att diskutera med personer som jag redan vet är kunniga inom ämnet. Då lyssnar jag hellre och lär, och käftar om det jag kan. Det blir mer win-win för mig på det sättet. Jag slipper göra bort mig samtidigt som jag respekterar och lär mig.

Som religion, där kan jag ungefär en tusendel av det jag skulle vilja kunna och lyssnar hellre än att käfta. Och tar dom russin ur kakan som jag kan något om.

Hen är ingen ideologi
Hen är inget som går att jämställa med veganer
Hen utesluter inte han och hon
Hen utesluter inte att barn kan ha rosa eller blått på sig
Hen skadar inte barn
Hen inkluderar och öppnar upp för att det är ett barn - inte ett kön
Hen är ett pronomen
Hen är något som en kan välja att kalla sig om en kanske inte trivs med pronomen som han eller hon
Hen innebär inte att personen måste ha fötts som intersexuell, men det kan absolut vara så också
Hen är bra om en vill peka phuck you åt könsnormen
Hen har en engelsk motsvarighet som blir "hir"


ps. och jag kan inte hjälpa det. Men jag blir så förbannat jävla trött och ledsen när jag läser personers kommentarer som sågar detta, som varken är villiga att ta in ny kunskap eller vägrar lyssna. Som hellre kaskadkräks än öppnar ögonen. Men jag vet, ny kunskap som phuckar upp ens världsbild kan göra ont, det kan vara svårt och det kan uppstå motstånd. Men för fan, det är 2012 - öppna ögonen, våga lyssna och lär.
3 kommentarer
Emma Estevez

Du är en anktalare av rang.



"Hen" är i sig ingen ideologi. Däremot är feminismen en ideologi. När man använder en terminologi som marknadsförs och används uteslutande av en viss grupp är det svårt att inte förknippa det med den ideologin.



"Hen" kommer inte att slå igenom. Möjligt att den vänsterradikala kultureliten börjar använda det för att provocera. Fast jag tror inte på någon större spridning utanför sådana kretsar. Nej, språk förändras naturligt. Nya ord sprids underifrån och upp - inte tvärtom. Konstruerade ord och språk når sällan eller aldrig någon större spridning. Se hur det gick för "släckt" som skulle vara motsatsen till "törstig", eller Esperanto; "världsspråket". ;)



"Hen" är inget bra pronomen eftersom det ligger närmare "hon/henne" än "han/honom". Att de dessutom beskriver ett djur av det kvinnliga könet bidrar också till att göra det opartiskt.

Ponera att det skulle börja användas - hur skulle man då kunna prata om "strukturell diskriminering" o dyl. när alla är "hen" för varandra.



Slutligen vill jag lämna dig med frågan: behöver svenska språket ytterligare ett ideologiskt bundet nyspråk? Jag tror att anledningen till att den här debatten upprör så många är att den är är så pass toppstyrd. Hade ordet haft förankring hos "verklighetens folk" ;) hade det inte varit något problem. Nu uppfattas det bara som om en elit försöker propagera för sin ideologi (och i min mening) skeva världsbild genom att förändra språket. Jag bävar jag för den dag då den politiska korrektheten tar över fullständigt. Den dag då vi inte längre får kalla en spade för en spade och när svenska språket bara består av ständigt föränderliga och förskönande omskrivningar.



Fast om man nu prompt vill undvika han/hon, varför då inte använda det redan etablerade "den"?

caro

Känns det bättre för dig om du får inleda din kommentar med att förlämpa mig? Och vad det gäller anktalare så finns det ordet inte i min vokabulär, men jag antar att du vill förolämpa mig?



Varför känner du att du behöver berätta för mig att feminism är en ideologi medan hen inte är det?



Det handlar inte om att provocera, utan något helt annat. Om du istället för att hata mina texter faktiskt läste det som står och lär dig något nytt kanske du kan ta ett steg framåt istället för att enbart stå och stampa.



Och där har du fel, det ligger inte alls närmare hon/henne, då hen i bestämd form blir henom.



Visst, det finns vissa som upplever att det skulle bli bättre om alla kallades hen. Jag är av den åsikten att det är ett fantastiskt pronomen som fungerar bra för barn och för de personer som inte vill kalla sig han eller hon.



Din slutkommentar tänker jag inte ens kommentera då den är så idiotisk från början till slut. Men det var ett bra försök. Om du vill kommentera mina texter, ge mig något att bita i. Att du vill sprida ditt hat och propagera för din okunskap ger mig igenting.



Absolut, "den" går också att använda som ett pronomen. Men det används i många fall som avreglera sig jaget, eller det blir inte lika nära som vid han/hon vilket för många är syftet. Där blir hen något annat och på samma linje som hon/han.

Anonym

Om du inte ens vet vad det är behöver du väl inte genast anta att det är en förolämpning, Trodde det var allmänt känt och att alla barn får läsa Orwells '1984' i skolan, men det kanske bara var i min skola. En anktalare är en person som bemästrar nyspråk.



Eftersom du verkade tycka att det var nödvändigt att skriva att "hen" inte var en ideologi. Jag antog att du gjorde det för att försöka påvisa att ordet inte är ideologiskt laddat - men det är det.



"Henom" ligger ju mitt emellan. Låter varken som honom/henne eftersom det har drag av båda. Det betyder att vi fortfarande har en glidning mot det kvinnliga ursprungspronomet, och därmed är det inte könsneutralt.



Kanske det. Har egentligen inget problem med att folk kallar varandra så, men själv vill jag inte att det ska bli en norm att göra det. Personligen skulle känna mig förolämpad om någon kallade mig för "hen". Jag och många andra lägger ner åtskilliga timmar på att försöka se så manliga respektive kvinnliga ut och är bekväma med det. Att då bli kallad för "hen" kan uppfattas som nedsättande. Som om man vore en könlös varelse och inte uppfattades som manlig/kvinnlig. Jag är verkligen tveksam till om barn verkligen uppskattar ännu ett nytt pronomen. Hur ska barn lära sig vilka man ska kalla "hen" och när det ska användas? Känner jag barn rätt kommer det istället att bli ett skällsord, något man väljer att kalla den "långhåriga killen" eller "fula tjejen".



Är det konstigt att jag spekulerar kring varför ordet introducerats och uppmärksammats vänstereliten? När ett ord uteslutande används och propageras för av människor med en viss politisk tillhörighet får det oundvikligen en viss stämpel. Håller du inte med? Hur ofta hör du SD:s mantra "massinvandring" eller KD:s "verklighetens folk" på stan? Och om du mot förmodan gör det, får du inte vissa associationer till ovan nämnda partier?